www.poeten.no
- Godt håndverk fra Mehlum:
Den siste kriminalromanen til Jan Mehlum er et godt, kriminal-litterært
håndverk, om et tema som er skremmende aktuelt.
Allerede tittelen forteller oss at minst ett dødsfall inntreffer
i Jan Mehlums siste kriminalroman, og man skal ikke ha en altfor utviklet
fantasi for å tenke seg at det dreier seg om drap. Men "en
nødvendig død?" Når er det egenetlig nødvendig
å drepe? Det er selvsagt ikke et enkelt spørsmål å
besvare, men det er vanskelig å bli moralsk forarget over dødsfallet
i denne boka. Og var det forresten et drap, eller var det et uhell?
Denne femte boka til Mehlum baserer seg på et svært aktuelt
tema, nemlig vold mot kvinner. Den noe rufsete Tønsberg-advokaten
Svend Foyn, som vanlig med Bache Gabrielsen-konjakk og sigarillos som
viktigste næringsinntak, kommmer tilfeldigvis i kontakt med Kaja
Bye da hun blir mishandlet av mannen sin, den tidligere TV-stjernen Jonas
Bye - nå en tilsynelatende vellykket forretningsmann i den såkalte
dotcom-bransjen.
Kaja tar kontakt med Foyn et drøyt år seinere. Hun har flyktet
fra mannen og ut til sommerhuset på Nøtterøy med de
to døtrene sine. Nå trenger hun hjelp av Foyn for å
få skilsmisse. Selvfølgelig tar han saken, og det skal raskt
vise seg at Jonas Bye ikke er en ufarlig mann å bryne seg på.
De utspekulerte, kyniske og brutale metodene han bruker for å skremme
Kaja tilbake, omfatter bl.a. bruk av torpedoer, skremmende telefon-oppringinger
og andre måter å knekke Kajas mentale helse på.
Hos politiet er det liten hjelp å få, og Svend Foyn må
igjen ty til utradisjonelle grep i lovens grenseland og vel så det
i sine forsøk på å rydde opp. Det byr på mange
nervepirrende situasjoner, og Jan Mehlum kan kunsten å holde leseren
på pinebenken. Heller ikke i denne boka er løsningen gitt
før på de aller siste sidene, og utfallet blir vel ikke helt
som man trodde.
Det er ikke uten grunn at Mehlum har fått Riverton-pris og blitt
oversatt til en rekke språk. Dette er nemlig godt kriminal-litterært
håndverk innen den mer hardkokte realisme-sjangeren. Med temavalget
skriver han seg dessuten rett inn i et skremmende aktuelt samfunnsproblem,
ikke minst med tanke på hva som har skjedd i Norge det siste året
av denne typen volds-kriminalitet.
____________________________________________________
|
SUNNMØRSPOSTEN:
NÅR PSYKOPATEN HERJER.
Det moralske spørsmålet i Jan Mehlums kriminalroman, «En
nødvendig død», er hvor langt de som rammes kan gå
når en psykopat herjer. Er for eksempel mord en grei måte
å løse problemet på?
Dette er Jan Mehlums femte roman i denne sjanger. I 1998 ble han tildelt
Riverton-prisen for romanen «Kalde hender» . Det er med andre
ord en erfaren og veletablert forfatter vi sitter med mellom hendene.
«En nødvendig død» handler i utgangspunktet
om mannspsykopaten som forfølger sin kone, som vil skilles. Til
å hjelpe seg engasjerer hun Tønsberg-advokaten Svend Foyn,
en jurist med et noe tvilsomt rykte i småbyen. Det viser seg imidlertid
snart at advokat Foyn både er engasjert og oppfinnsom, så
til de grader at han unnlater å melde fra til politiet når
den psykopatiske ektemannen blir funnet drept i huset til den forfulgte
kona. Deretter handler det om å nøste opp i de mange løse
trådene, å holde seg på en armlengdes avstand fra politiet
og å ta i bruk utradisjonelle metoder.
Jan Mehlum skriver godt, til tider knakende godt. Hans skifter mellom
direkte tale, beskrivelse og innlevelse gjør dette til en kriminalroman
som det er vanskelig å legge fra seg. Her er også tilstrekkelig
mange sidespor som gjør at «løsningen» ikke
er åpenbar før mot slutten av boka. Her er også et
helt arsenal av moralske problemstillinger, både i forholdet mellom
kona og ektemannen, mellom advokaten og kona, mellom advokaten og politiet
og mellom advokaten og de mer tvilsomme elementene i samfunnet. Jan Mehlums
oppskrift er tydeligvis at det meste er tillatt i jakten på den
endelige sannheten. Denne balansen på den moralske knivseggen er
et betydelig element i boka. Spørsmålet om hvordan man kan
og skal reagere når psykopaten herjer, er det grunnleggende spørsmålet
i romanen. Hvilke metoder kan kvinner ta i bruk for å forsvare seg?
Hva kommer det av at politiet har en tendens til å ville legge bort
slike saker? Kan et kvinnelig kollektiv rett og slett arrangere mord for
å løse problemet? Mehlum setter dette dagsaktuelle tema inn
i sin roman. Det gir leseren tanker om at dette ikke bare er en kriminalhistorie,
men også et spørsmål i tiden.
Det virker som om Jan Mehlum har satt seg bra inn i hvordan en psykopat
tenker og handler og ikke minst hvordan omgivelsene reagerer pa den psykopatiske
oppførselen. Min Innvending mot Mehlums historie er at følelseslivet
og tankene til psykopaten ikke kommer godt nok fram. Jeg sitter litt med
følelsen av at Mehlum ikke har trengt helt til bunns i hva en psykopat
er, men mer brukt dette aktuelle tema som anslag i boken. Det trekker
troverdigheten noe ned og gjør det hele litt for mekanisk etter
mitt skjønn. Når det er sagt, skal det imidlertid legges
til at spenningen bevares helt til de siste sidene. Det er ingen direkte
overraskelse i løsningen, det er mer korrekt å si at den
er original.
Jan Mehlum gir videre gode beskrivelser av Tønsberg som en sovende
småby, her er gode miljøskildringer og de mellom-menneskelige
relasjonene er godt beskrevet.
Jan-Petter Albertsen
__________________________________________________________
|
SARPSBORG ARBEIDERBLAD:
INTRIKAT OG MED MØRKE DYP
Sosiologilæreren ved Høgskolen i Vestfold, Jan Mehlum, bruker
fritiden godt. Nå kommer han med sin femte kriminalroman om den
lett forsofne, fraskilte advokaten Svend Foyn som tar til takke med det
meste av oppdrag og heroisk prøver å bruke maksimal tid på
den 15-årige datteren.Svend Foyn prøver å slappe av
med et parti sjakk, men det er heller de stressede situasjonene som rår
grunnen og stammingen Foyn plages med når han blir satt til veggs.
Og det skjer ofte. Særlig i denne romanen der en plaget kvinne oppsøker
Foyn for å få beskyttelse fra en psykopatisk tv-kjendis og
datagründer. Her blir det hetskampanjer som får de få
faste kundene til Foyn å flykte som rotter. Han utsettes for eterdop
og dødstrusler. Det skjer narkodropping på datteren, den
30 år gamle Jaguaren slaktes, og han opplever internasjonal kriminalitet
i London.Og det hele skjer i hastig tempo og med et svært så
intrikat hendelsesforløp. Mehlum har skapt en kriminalroman som
er fortettet og med flere parallelle historier som likevel veves i hverandre.
Det blir noe mankellsk rikholdig over romanen, bisarr, rå - og med
en humor som smitter.
Kjell Erisson
__________________________________________________________
|
VÅRT LAND:
HOLDER PÅ SPENNINGEN
Svend Foyn er en litt forsoffen, rufsete
advokat i Tønsberg som er blitt støtt ut av det gode selskap,
og som nå må tjene til livets opphold med de oppgavene som andre
ikke vil ta. De av oss som har fulgt ham gjennom noen romaner, ser at han
blir stadig mer etterforsker og stadig mindre advokat.
I årets roman, En nødvendig
død, er temaet konemishandling, økonomisk kriminalitet og
torpedovirksomhet. Etter først nokså tilfeldig å ha
dumpet borti ekteparet Kaja og Jonas Bye under et "oppgjør"
som sikrer henne et blått øye, blir Foyn ett år senere
oppsøkt av Kaja. Da har hun flyktet fra Jonas. Han er en tidligere
fjernsynsstjerne som nå driver stort i "dot.com-bransjen".
Kaja trenger advokat i forbindelse med skilsmissen. I valget mellom ubehaget
mellom å ta slike saker, og behovet for oppdrag, velger Foyn det
siste. Men Jonas Bye er ikke en ufarlig mann å bryne seg på.
Mord eller uhell? Hos politiet er det liten
hjelp å få. Svend Foyn må ty til utradisjonelle grep
i lovens grenseland for å rydde opp. Det byr på mange nervepirrende
situasjoner, blant annet det nær sagt uunngåelige dødsfallet.
Mord eller uhell? Mehlum kan kunsten å holde leseren på pinebenken.
Løsningen gis ikke før på de aller siste sidene, og
knapt nok der. Utfallet blir da heller ikke helt som man som leser tror
en lang stund.
Tittelen gir en pekepinn om hvem det er som
død i boka. Det er et drapsoffer som det er umulig å mobilisere
noe sympati for. Intrigen rundt dødsfallet og begivenhetene etterpå
er godt og spennende skildret, man drives med fra begivenhet til begivenhet,
selv der hvor all sunn sans hos leseren tilsier at slike ting ikke kan
skje.
Action. En nødvendig død kan
leses som en ren triller med den fornødne action og spenning, og
står seg godt med en slik lesemåte. Den kan også leses
som en beskrivelse av ulike samfunnsproblemer- og fenomener. Stikkord
er konemishandling, svart økonomi og ressurser til politiet.
Jan Mehlum skriver godt, og det er ikke uten
grunn han har fått Riverton-prisen for en av sine tidligere romaner
om Svend Foyn. Han er også blitt oversatt til en rekke språk.
Med årets bok bekrefter han at det fremdeles finnes norske krimforfattere
som skriver god krim, og at forlagene slett ikke behøver å
være henvist til å utgi oversettelser av halvgod eller dårlig
kriminallitteratur fra andre språk.
Nils-Petter Enstad
__________________________________________________________
|
VARDEN:
INTENS SPENNING
Tønsberg-advokaten Svend Foyn
får besøk av en kvinne som har rømt fra sin kjendismann.
Hun blir trakassert, overvåket og truet på livet. Kaja Bye
har stukket av fra mannen med to små barn, til et sommerhus i Vestfold.
Advokat Foyn har ikke så mange saker. Han lever egentlig et noe
stusslig liv i Tønsberg, med Sanktbernhardshund, veteranbil og
fuktige møter på brune kafeer med en av byens polititjeneste-menn.
Etter hvert som Foyn involverer seg i Kaja Bye, får han føle
hvordan et «usynlig» nettverk sørger for at han mister
det han har av saker.
Hans bistand for å hjelpe kvinnen med skilsmisse trekker ham inn
i et miljø der torpedoer opererer med alt annet enn muntlige trusler.
Heller ikke Kaja Byes personlighet er såre enkel. Hun gir ham mange
grunner til å stille spørsmål. Til slutt stilles han
overfor et «drepende» dilemma. Handlingen foregår i
København, Vestfold, Oslo og litt i London. Jan Mehlum skriver
med intensitet og nerve som ikke levner store muligheter til å legge
boka ifra seg når du først har begynt å lese.
Vi er nødt til å vite hva den litt naive og tuslete advokaten
hele tiden roter seg borti, hvorfor i all verden han hele tiden gjør
gale ting og til slutt hvordan i huleste han skal komme seg ut av alle
vanskelighetene. Spennende fra først til sist, med andre ord.
«En nødvendig død» er Mehlums femte krimroman.
Han debuterte i 1996 og fikk Rivertonprisen i 1998 med «Kalde hender.»
Den siste romanen kan anbefales. Det er glimrende underholdning en weekend
på hytta eller i sofakroken.
Bjørn Berg
__________________________________________________________
|
KULTURSPEILET:
Utmerket påskekrim
Svend Foyn er en ensom rytter i advokatmiljøet i Tønsberg.
Han er fryst ut av sitt tidligere arbeidsfellesskap, skilt, har en datter,
kan være uheldig å stamme når han blir nervøs
og hunden Hulda er hans beste venn.
På danskebåt tur med sin tenåringsdatter og hennes venninne,
legger han godt merke til familien i nabokahytten, mannen er en kjent
mediefigur, damen liten og fraværende og deres to små barn.
Om natten hører han bråk. Foyn smyger seg inntil døren
deres og lytter. En mannsstemme, protester fra en kvinnestemme og så
et dempet skrik.
Ett år er gått og en dag befinner den lille og fraværende
damen seg på kontoret hans og hun ber ham ydmykt om hjelp. Hun er
livredd og vil skilles fra sin ektemann, noe som viser seg å ikke
være enkelt
Jan Mehlum serverer en skikkelig spennende, norsk kriminalroman. Her møter
vi mildt sagt usympatiske kjendiser, torpedoer ruset på sine egne
muskler, maktens mange korridorer og ikke minst maktesløshet.
Utmerket påskekrim!
Jan Mehlum (f. 1945 i Tønsberg) har skrevet fire bøker tidligere,
En nødvendig død er hans femte. Kalde hender (1998) ble
tildelt Rivertonprisen som årets beste kriminalroman.
Grethe K. Edvartsen
____________________________________________________
|
OPPLAND ARBEIDERBLAD:
Tøffing fra Tønsberg
Tøffingen fra Tønsberg, advokat Svend Foyn, får et oppdrag
- for en gangs skyld. En kvinne blir trakassert av eks-mannen, en sjarmerende
kjendis-psykopat med stor makt og hardtslående argumenter. Kvinnens
barn er også truet - og overgriperen har en lang historie som mishandler
av tidligere bekjentskaper. Nå vil kvinnen ha Foyns hjelp til å
oppnå skilsmisse. Det skal vise seg lettere sagt enn gjort. Trusler,
overvåking, tyveri og overfall forekommer ikke bare hos kvinnen, men
i stadig økende grad hos Svend Foyn, hans datter og hund inkludert.
Politiet forholder seg passive, bortsett fra at de ser med enda større
skepsis på advokaten, hvis rykte allerede er særdeles frynsete.
I tillegg trekker psykopaten i trådene, og sørger for at flere
av Foyns gamle kunder trekker seg.
En nødvendig død er Tønsberg-mannen Jan Mehlums femte
roman om advokat Foyn, den tøffe, stammende, fraskilte hundeeieren
og veteran-Jaguar-fantasten, som opptrer mer som hardkokt detektiv à
la amerikansk krim-tradisjon fra 60 år tilbake enn som jurist. Av
tittelen fremgår at et mord begås, under mystiske omstendigheter.
Den hardt prøvede hovedpersonen, som ikke er identisk med harpunoppfinneren,
men stadig risikerer besøk av torpedoer, får mye å bale
med. Resultatet er vellykket. En nødvendig død inneholder
plausible intriger, bra miljøskildringer, action så det holder
og en tilfredsstillende dose svart humor. Krimgåtene beveger seg innen
politisk korrekte rammer. Det kan nok merkes at opphavsmannen er amanuensis
og sosiolog, men aldri på noen plagsom måte. Trådene nøstes
opp på tilforlatelig - kanskje ikke altfor overraskende - vis, og
240 sider krim leses med den største fornøyelse. En påklistret
runde i sengehalmen trekker litt ned, sammen med tidvise beskrivelser av
«dokumenthauger» arbeid med ordinære saker, og opptil
flere kostbare middager med påfølgende barbesøk, der
informanter og andre bekjente deltar. Disse elementer skurrer litt, sammenholdt
med Foyns stadige bekymring over at kundekretsen faretruende nærmer
seg nullpunktet, med tilsvarende ebbe i kassen.
Odd Erik Hagen
___________________________________________________ |
HAMAR ARBEIDERBLAD:
Sælebotsdød
Vi snakker noen ganger om «en sælebotsdød» og at
«det var godt at han fikk slippe nå».
Men hva når sælebota er størst for de gjenlevende, som
sukker lettet over at det var godt å slippe ham?
I «En nødvendig død» er det en slik sælebotsdød
Jan Mehlum bygger til. Den loslitte litterære klisjé, tønsbergadvokaten
Svend Foyn, oppsøkes igjen av en gråtende kvinne på sitt
brune kontor. I denne femte Foyn-fortellingen heter kvinnen Kaja Bye, og
problemet Jonas har samme etternavn og er hennes ektemake. Han er høyprofilert
kjendis med stort medietekke og politiet tror ikke døyten på
Kaja når hun beskylder ham for trakassering og trusler. Mehlum passer
på å garnere fortellingen sin med en tidsriktig, men akk så
klisjépreget dose politiforakt, alibiet er at romanen handler om
makt og avmakt på mange plan. Det er pent tenkt, men slik det presenteres
blir det bare garnityr over en ellers ikke veldig original kriminalhistorie.
Foyn oppdager naturligvis fort at Kaja snakker sant. Jonas Byes glansede
forside skjuler et forferdelig markspist indre, og boka er ikke mange sidene
gammel før det blir klart at drittsekken gjør alle en tjeneste
ved å dø.
Hadde bare Jan Mehlum gjort leserne den tjenesten å la det skje kjappere
og med mindre klisjeer, Bache Gabrielsen og jaguarkjøring mellom
Tønsberg og Oslo undervegs. Når fortellingen endelig fortettes
og tilsløres såpass at vi nesten kaster vrak på det vi
skjønte helt fra starten av, er det for seint. Når vi sukker
ut i lufta allerede på side 33 nytter det ikke at siste fjerdedel
av boka tar seg noe opp. Sælebotslutten kommer for seint. Det var
godt at vi fikk slippe nå.
Omtalt av: Tea Lie
___________________________________________________
|
KVINNER OG KLÆR:
MISHANDLING.
En nødvendig død handler om et meget aktuelt tema; kvinner
som blir truet på livet av tidligere kjærester og ektemenn.
I denne romanen er ektemannen en kjent mediehelt, noe som ikke gjør
situasjonen lettere for kvinnen. Dette er Jan Mehlums femte bok med Tønsberg-advokaten
Foyn i hovedrollen. Foyn får bruk for all sin stahet og rettferdighetssans
i forsøket på å avdekke sammenhengene i en dramatisk
historie uten vinnere. Med tilbakelent humor og hardkokt driv føres
denne intense krimfortellingen om en varslet katastrofe fram mot et uventet
utfall.
Jan Mehlum:
"En nødvendig død"
Gyldendal.
__________________________________________________________
|
BERGENSAVISEN
En nødvendig død.
Gyldendal 339 sider, innbundet Pris:
299 kroner
Den femte boken om Tønsberg-advokaten
Svend Foynd levner ingen tvil, men viser at for-fatter Jan Mehlum er trygt
plassert i eliten av norske krimforfattere. I denne boken tar Mehlum leseren
med seg på en eneste lang opptur, sam-tidig som han tøyer
strik-ken for hovedpersonen til langt over bristepunk-tet, og det er ikke
advo-katetikk det dreier seg om.
Den snille bakgårds-advokaten blir oppsøkt av en kvinne som
prøver å bli skilt fra sin suksess-fulle TV-kjendis mann.
Hun forteller om vold, trusler og trakassering, mens ektemannen på
sin side hevder at kvinnen er psykisk usta-bil og innbiller seg ting.
Kvinnen har søkt tilflukt sammen med barna i et avsidesliggende
som-nmerhus, men blir likevel fulgt med argusøyne av ektemannen.
Hos politiet er det ing-en hjelp å hente.
Mehlum er poengtert og treffsikker i en ugjennomskuelig intrige, og makter
å formidle uhygge fra første stund, men uten å glemme
at det også finnes et humor aspekt i det meste.
MONIKA NORDLAND YNDESTAD
__________________________________________________________
|
FEDRELANDSVENNEN:
EN NØDVENDIG DØD
En velskrevet kriminalroman der helten leter
etter morderen samtidig som han selv er sterkt involvert.
Tidligere Riverton-prisvinner, sosiolog og førsteamanuensis ved
Høgskolen i Vestfold, Jan Mehlum, fortsetter sitt lovende forfatterskap.
Hans femte bok med den lett stammende, varmhjertede advokaten Svend Foyn
i hovedrollen holder god kvalitet. Han er trofast mot hjembyen Tønsberg,
rett nok med avstikkere til Oslo og London, men det er i et ensomt hus
utenfor Vestfoldbyen den vakre og hjelpeløse Kaja Bye holder til.
Hun ønsker skilsmisse fra sin voldelige kjendisektemann Jonas Bye,
men det er helt annet enn enkelt.
Kaja Bye er blitt truet på livet av sin manipulerende ektemann,
men politiet tar henne ikke alvorlig. Derfor kommer hun til Svend Foyn
som etter hvert blir klar over at han har stukket hånden inn i et
skikkelig hvepsebol med overvåking, trusler, tapte klienter og etter
hvert det som enda verre er. Når et lik blir resultatet, gjør
Foyn et skjebesvangert valg, noe som blir opptakten til en nervepirrende
periode. I sine beste perioder er dette krim i toppklasse, og avslutningen
er også både overraskende og spesiell.
Dette er en velskrevet fortelleing om maktbruk
og avmakt, men også med en undertone av humor. Litt amorøse
tilbøyeligheter har han også, den litt forsofne småbyadvokaten
- den vakre Kaia har også flotte venninner, må vite.
Her til lands er jo av en eller annen grunn
krimbøker spesielt populære ved påsketider. Og «En
nødvendig død» er absolutt anbefalelsesverdig påskeproviant.
Fritjov Øverland
21. mars 2002
__________________________________________________________
|
BOKKLUBBEN KRIM & SPENNING:
En nødvendig død?
"Hun studerte hendene sine. - Jeg trenger
beskyttelse, sa hun endelig."
Advokat Svend Foyn i Tønsberg frister
en yrkesmessig utrygg tilværelse. Han har aldri likt å jobbe
med familisaker, men det er langt mellom oppdragene, og privat er det
også tørketid. Sanktbernhardshunden Hulda er den eneste kvinnen
i hans liv, bortsett fra tenåringsdatteren Mari. Dessuten har han
aldri klart å si nei til en kvinne i nød.
Kamp om barna
En dag oppsøker en vakker, ung kvinne ham og forteller at hun blir
psykisk og fysisk trakassert av sin kjendismann. Kaja Bye vil skilles,
men mannen, Jonas Bye, beskylder henne for å være mentalt
syk og ute av stand til å ta hånd om de to mindreårige
døtrene. Svend Foyn tar naturligvis saken. Han trenger honoraret,
men høyst uprofesjonelle motiver virker også inn. Han klarer
ikke å si nei til en tiltrekkende kvinne i nød, til det er
hans ridderlige instinkter for sterke.
Sykelig kontrollbehov
Før han vet ord av er Svend Foyn vevet inn i et nett av fortielse
og bedrag. Saken handler tilsynelatende om en ektemann med sterkt kontrollbehov
og psykopatiske trekk som systematisk bryter ned helse og selvfølelse
hos sin kone. Det skitneste arbeidet overlater han til profesjonelle som
gjør det meste for penger, inklusive mord. Men saken viser seg
å handle om langt mer enn et mislykket ekteskap og en gal ektemann.
Overraskelser
I denne femte kriminalromanen med Tønsberg-advokaten Foyn i hovedrollen,
får han bruk for all sin stahet og rettferdighetssans i forsøket
på å avdekke sammenhengene i en dramatisk historie uten vinnere.
Med tilbakelent humor og hardkokt driv føres denne intense krimfortellingen
om en varslet katastrofe fram mot et uventet utfall.
Jan Mehlum
En nødvendig død
Innb. 350 s.
Forlag: Gyldendal
__________________________________________________________
|
GJENGANGEREN
MEHLUM BLIR STADIG BEDRE
Kvinnemishandling! Fysisk og psykisk
tortur er hovedtemaet i Jan Mehlums siste krimroman - en roman hvor store
deler av handlingen foregår i Tønsberg og på Nøtterøy.
Men for å skape større rom og et videre perspektiv lar Mehlum
også denne gang hovedpersonen - advokat og privatetterforsker Svend
Foyn - foreta en rekke "søk" med veteran-Jaguaren. Raske
visitter til både Drammen og Oslo, samt Horten, - med Hulda i baksetet
- skaper nødvendig driv og et like nødvendig "eksotisk"
persongalleri - - - og flight 761 til London gir handlinen en ny dimensjon;
for en real norsk skurk har gjerne flere svin på skogen.
Likevel, det hele begynner på danskebåten der Svend Foyn opplever
at ekteparet Kaja og Jonas Bye har en skikkelig kontrovers hvor knyttnever
og blåveiser skal kneble ektefellers frihetstrang.
Dette intermessoet er neppe noen engangsforeteelse, og ett år senere
oppsøker Kaja Bye Svend Foyn på hans spartanske advokatkontor
i Tønsberg. Hun har flyktet fra ektemannen på Frogner og
flyttet inn i et sommerhus på Foynland sammen med to mindreårige
fra første ekteskap.
En vakker kvinne i passende alder kan virke forstyrrende på Foyns
ofte negative syn på kvinner generelt - og kan komplisere engasjementet
i en vanskelig sak. For er Kaja Bye den hun gir seg ut for å være
- og er ektemannen den kvinnemishandleren hustruen frykter alle døgnets
timer?
Mye tyder på at Kaja Byes redsel er berettiget, og at Jonas Bye
dessuten har engasjert en rekke "torpedoer" for å tvinge
Kaja tilbake til Frogner.
Romanens peripeti inntreffer da en av hovedpersonene blir skutt - et drap
som snur opp ned på hele etterforskningen. Nå er det plutselig
flere personer som får sin fulle hyre med å berge skinnet
og ikke risikere å stå skolerett hos etterforsker Wilhelm
Mørk og politiadjutant Anne Rønningen ved Tønsberg
politikammer.
Selv om Mehlum satser på "velbrukte" temaer som kvinnemishandling,
hvitvasking og underslag, behandles stoffet på forfatterens helt
personlige måte. Han graver seg sjelden for dypt ned i problematikken
- på en trettende måte. Heller forsøker Mehlum å
skape driv og spenning - alltid på jakt etter nye innfallsvinkler.
I "En nødvendig død" finner leseren en avstemt
balanse mellom dramatikk og sjarmerende hvileperioder, gjerne med hovedpersonen
i godt selskap med Wilhelm Mørk hvor det spilles sjakk samtidig
som god mat og mye godt drikke sørger for at et nødvendig
vennskap pleies. For Mørk og Foyn er mer parhester enn motpoler
når de frekventerer Tønsbergs bedre spisesteder. Det samme
kan ikke sies når det gjelder Foyn og Rønningen, men samarbeidet
går bedre enn i de tidligere romanene.
Likevel er det åpenbart at Foyn har et horn i siden til påtalemyndigheten
selv om ironien ikke er så krass som vi er vant med. Og Mehlums/Foyns
oppfatning av lokalpressens udugelige journalister nevnes ikke med et
ord.
Men dermed ikke sagt at romanen ikke holder gammel stil med vittig humor.
Her er mye å smile av, men alt er liksom lagt på et høyere
plan. Et absolutt smart trekk fra forfatterens side!!
"En nødvendig død" er et absolutt vellykket prosjekt
- en finstemt roman med vel funderte innspill, presentert i en tiltalende
språkdrakt!
Jan Mehlum
En nødvendig død
Gyldendal
AV JON TERJE GRØNLI
__________________________________________________________
|
FINNMARKEN:
TO GODE KRIMBØKER TIL PÅSKE!
Jan Mehlum
En nødvendig død
Gyldendal
340 s.
Hardkokt driv
Jan Mehlum spenner opp et stort lerret med sin femte roman om Svend Foyn,
Tønsbergadvokaten som kjennetegnes med lett stamming, rød
jaguar, en stor sanktbernhardshund og hang til Bache Gabrielsen og John
Coltrane.
Kaja Bye, gift med psykopaten Jonas Bye, mediemogul og investor, engasjerer
Foyn i håp om å slippe unna ektemannens jerngrep. Likevel
får man gjennom hele boka et inntrykk av at det er noe galt med
henne, Svend Foyn sliter også med sin klients troverdighet. Den
nagende følelsen av at Kaja Bye ikke er den hun gir seg ut for,
slipper ikke taket før til siste slutt. Da først får
vi visshet. Dette er ulidelig spennende og meget godt gjennomført
av forfatteren.
"En nødvendig død"
byr på action fra første til siste side; vi dras med i et
virvar av villspor og hemmeligheter, og vi møter et utall personer
som alle blir troverdig skildret og vi har, i likhet med Svend Foyn, problemer
med å se løsningen på alle flokene. Advokatoppdraget
fører Foyn på mange reiseoppdrag, over til England og rundt
omkring Tønsbergområdet. Han havner tidlig opp i et etisk
dilemma som nesten tar knekken på ham, men han gir heldigvis ikke
opp. Han har god støtte i sin tenåringsdatter Mari, som han
som fraskilt far har besøk av i ny og ne, og ikke minst sin mest
lojale venn, sanktbernhardshunden Hulda.
I denne drivende gode kriminalromanen, hvor
etterforskning og undersøkelse fortsatt utgjør de viktigste
ingredienser for å få løst en sak, klarer forfatteren
merkelig nok det kunststykket å samle alle løse tråder
til slutt.
__________________________________________________
|
SANDEFJORDS BLAD:
MEHLUM SKUFFER IKKE
Med "En nødvendig død" utgir Jan Mehlum (f.1945)
sin femte kriminalroman med Tønsberg-advokaten Svend Foyn som gjennomgangsfigur.
Mehlum debuterte som kriminalforfatter i 1996 og høstet fra første
stund berettigede lovord fra kritikerne. For "Kalde hender"
(1998) ble han tildelt Rivertonprisen for årets beste kriminalroman.
Hans bøker er nå oversatt til tysk, nederlandsk og svensk.
Denne gang oppsøkes Foyn av Kaja Bye,
som blir forfulgt og trakassert på en særdeles infam måte
av sin voldelige ektemann Jonas Bye. Han er forhenværende skuespiller
og tv-stjerne, nå en kynisk forretningsmann i dot.com-bransjen.
Kaja har sammen med sine to mindreårige barn søkt tilflukt
i et sommerhus på Foynland. Nå ønsker hun Foyns hjelp
for å ordne formaliteter rundt skilsmissen.
Foyn, hvis advokatpraksis ikkE er av de mest
innbringende, takker ja til oppdraget og begynner sine forberedelser i
sakens anledning. Det gjør også Jonas, noe så vel den
nærmeste familie som Foyn ettertrykkelig skal få føle.
Dette viser seg ganske snart å utvikle
seg til en sak Foyn med fordel burde ha takket nei til. Men slik vi har
lært ham å kjenne, har han en iboende rettferdighetssans,
og den svikter ikke her heller. Riktignok kan en til tider stille spørsmål
ved hans noe lettsindige omgang med vedtatte moralnormer, men hensikten
helliger som kjent middelet. Hvor langt offeret kan tillate seg å
gå når det gjelder hevn, blir også et moralsk dilemma.
Handlingen skyter fart og spenningen tiltar.
Foyn trekkes inn i et kynisk maktspill hvor forfølgelse, vold og
drap utgjør noen av ingrediensene. Det meste av den ytre handlingen
er lagt til Tønsberg og omegn; med kortere avstikkere til Oslo.
En spennende avledningsmanøver Foyn foretar til London, hører
så avgjort til et av romanens høydepunkter på flere
vis.
Spenningsmomentene holdes intakt hele veien
mot en slutt som slett ikke er forutsigbar.
I tillegg gir Mehlum oss små riss fra
dagliglivet i Tønsberg, skildret med lun humor, spissfindige og
treffende kommentarer. Foyns noe haltende privatliv blir også viet
oppmerksomhet; men han framstår tross alt som et sjarmerende og
sympatisk bekjentskap.
Atter viser Mehlum seg som en ytterst behendig
kriminalforfatter. Han evner å forene en spennende ytre handling
med en underliggende tematikk som maner til ettertanke. Romanen har således
sosialrealistiske elementer, hvor det settes søkelyset på
mindre flatterende sider av samfunnsutviklingen i vår tid. Dette
bidrar til å gi kriminalsjangeren en utdypende og berikende dimensjon.
Her fokuseres det blant annet på kvinnemishandling. Og hva med politiet
og dets unnfallenhet i saken?
Mehlums økende leserkrets vil neppe
bli skuffet denne gangen heller, og det er å håpe at Foyn
blir sendt ut på nye, spennende oppdrag.
BJØRN S. JACOBSEN
__________________________________________________
|
DAGBLADET:
GRÅSVART KRIM
Solid småbykrim med advokat Svend Foyn
i hovedrollen
Krimforfatter og sosiolog Jan Mehlum fortsetter
som han stevner med sin femte bok om den lettere forsofne advokat Svend
Foyn, Tønsbergs svar på Varg Veum.
I sentrum for historien står en vakker
og hjelpeløs kvinne. Kaja Bye ønsker skilsmisse fra sin
voldelige og manipulerende kjendisektemann. Sammen med sine barn har hun
søkt tilflukt i et ensomt beliggende hus utenfor Tønsberg.
I buskene lusker truende menn, og det kan også synes som hun overvåkes
elektronisk. Nervene er på høykant, og Foyn forsøker
seg som ridder. Men situasjonen spisser seg til, og når et lik dukker
opp, foretar han et skjebnesvangert valg.
"En nødvendig død"
er gjennomgående velskrevet, kjekk og så smått kynisk
i tonen. Med sin forsiktige blanding av småbythriller og samfunnskritikk
skriver Mehlum seg videre inn i hardkokttradisjonen. Ikke dårlig
å gjøre lille, vennlige Tønsberg til et overbevisende
åsted for forfølgelse og død.
Og årets bok har klare svarte trekk;
høk over høk i klassisk stil. Foyn leter etter morderen,
men er selv dypt involvert. Samtidig har han amorøse interesser,
ikke bare i Kaja Bye, men også i flere av hennes trofaste venninner.
Både Foyn og leseren får en ubehagelig følelse av å
være på utrygg grunn under jakten på morderen. Hva er
sannheten? Hvem lurer hvem?
En svakhet er lengden. Boka kunne tjent på
å være strammet inn, og samtidig utnyttet det opplagte spenningspotensialet
bedre. Spille enda mer på historiens svarte element. Kanskje også
driste seg til å eksperimentere med sjangerens litterære muligheter.
Det virker som forfatteren har hatt det travelt. Men alt i alt: Atter
en solid, norsk krim fra Mehlums hånd.
TONJE TVEITE
_________________________________________________________
|
BERGENS TIDENDE:
Svend Foyn No.5
4 stjerner av 6
Tønsbergadvokaten Svend Foyn oppsøkes
av en vakker dame med kinkig problem: Hennes mediekjente og sjarmerende
ektemann er en brutal bølle med psykopatiske trekk. Hun vil ha
skilsmisse, mens han truer med drap. Politiet er avventende, og hjelpsomme
Foyn roter seg oppskriftsmessig inn i vold, mord og uheldige disposisjoner,
som koster ham blant annet en mørbanket datter, forgiftet hund
og brutal slakt av en lekker, rød Jaguar veteranbil.
I sin femte roman om denne klassiske loslitte
helten er Jan Mehlum i godt driv fremover. Han pakker inn et hverdagsproblem
- maktmisbruk og avmakt i familiesfæren - i en greit konstruert
historie, og med alle sjangerens forventede virkemidler, inkludert en
ulmende uro over den vakre dames pålitelighet. Til tider vel Texas,
men den ene mot de mange må ofte være tøffere enn toget.
Mehlums beste til nå.
LARS HELGE NILSEN
_________________________________________________________
|
DAGSAVISEN:
DØDELIG SJARM FRA TØNSBERG
Usedvanlig velopplagt og drivende spennende
thriller
5 av 6 stjerner.
Tidligere Rivertonprisvinner Jan Mehlum holder
koken i sin nye krim "En nødvendig død."
Jan Mehlum blir bare bedre og bedre. Hans
femte roman, "En nødvendig død", byr ikke bare
på pirrende spenning fra første til siste side, men også
på humor, situasjonskomikk og en slentrende skrivestil som sjarmerer
leseren i senk.
Mehlum holder fast ved sin frynsete hovedperson,
advokaten Svend Foyn og bikkja hans Hulda. Dette er virkelig a killing
team, i betydningen uimotståelig - de virker ikke like "drepende"
på de gangsterne de til enhver tid forfølger. Den uhøytidelige,
lett ironiske tonen, det uryddige dagliglivet til hovedpersonen og i tillegg
hans uspiselige framtoning, sett fra det gode småbyborgerskaps side,
bidrar til denne bokas sjarm. Mehlum har truffet en tone og en stil som
gjør spenningsromanene hans til elegant underholdning, uten å
bli overflatiske eller uengasjerende.
Tematikken er alvorlig nok. Denne gang dreier
det seg om kvinnemishandling og kvinner på rømmen fra sjalu,
voldelige og sykelig kontrollerende ektemenn.
Svend Foyn blir oppsøkt av Kaja Bye,
en kvinne som ber om beskyttelse mot sin voldelige ektemann, som for øvrig
er mediekjendis.
Foyn, som har noen dårlige erfaringer
i bakhodet, og som dessuten er ekskludert fra den lokale advokatforening,
kvier seg for oppdraget. Men en heller slapp økonomi tvinger ham
til å si ja. Helt upåvirket av den vakre Kaja er han heller
ikke. Han er i det hele tatt sjelden upåvirket av kvinner, med noen
ufordragelige unntak, naturligvis.
Det skal vise seg at advokat Foyn har stukket
hånden inn i det berømte vepsebolet. Mystiske hendelser,
overfall og innbrudd følger på hverandre, inntil det hele
kuliminerer i et drap. Foyn er ingen plettfri etterforsker, men opplever
ofte å stå litt dypt i problemene.
I denne siste romanen opplever han det verst
tenkelige, han befinner seg plutselig og uforutsett i et drepende dilemma.
Hans metoder ville ikke tålt å bli lagt under en politilupe.
Men så er den samme Foyn heller ingen stor beundrer av politiets
metoder.
Derimot er han en ridder på rettferdighetens
skrøpelige øk, og han gir seg ikke verken for første
eller andre sverdslag.
Mehlum holder spenningen ved like gjennom
kjappe og effektive klipp og skifte av scener og personer, og mer eller
mindre oppklarende møter på brune kafeer eller i private
stuer med nyskilte kvinner.
Dialogene er kvikke med humoristisk innslag
og ironisk spenst.
Og når leseren tror at mysteriet er
avslørt - ja da trekker forfatteren en ny overraskelse fram fra
ermet. Jan Mehlum klarer det kunststykke å by på det uventede
når saken synes gjennomlyst og oppklart.
"En nødvendig død"
er en usedvanlig velopplagt og drivende spennende thriller.
TURID LARSEN
_________________________________________________________
|
DAGBLADET:
Jan Mehlum har tatt for seg et både
aktuelt og ubehagelig tema i sin nye kriminalroman "En nødvendig
død". Boka handler om en kvinne som blir forfulgt av sin voldelige
ektemann.
Jeg tror ikke jeg tar hardt i hvis jeg sier
at tusen kvinner og et par tusen barn lever i konstant frykt for å
bli drept. Jeg har intervjuet en del kvinner som lever under slike forhold,
og selv en mann med min fantasi er blitt ganske sjokkert over det som
har pågått i år etter år. De kommer med anmeldelser,
men de blir avvist, ikke trodd. Jeg har hørt hårreisende
historier, sier forfatteren og sosiologen Mehlum, som bruker mye tid på
research til sine bøker.
Gåsehud
Research er selve utgangspunktet. Jeg har brukt kontakter i krisesentre
og forskningsrapporter - det foreligger mye dokumentasjon om kvinner som
blir forfulgt av besatte menn. Jeg har et eksempel, jeg fikk gåsehud
da hun fortalte historien sin. Hun er en velutdannet kvinne i tretti-åra,
som giftet seg med en mann som viste seg å være en kontrolfreak.
Etter hvert begynte han å slå henne. Hun flytter fra ham,
men de flytter sammen igjen siden hun har blitt boende i samme by. Så
flytter hun til Oslo, men oppdager snart at noen har vært i leiligheten
hun bor i. Snart begynner trakasseringen på nytt. Hun flytter igjen,
denne gang til en leilighet med kodelås. Men en dag hun kommer hjem,
sitter ektemannen ved stuebordet og drikker kaffe. Han sier ingenting,
rydder koppen på plass og går. Men i døra sier han:
En dag kommer jeg til å drepe deg. Så går han ut. Jeg
intervjuet denne kvinnen for et halvt år siden, og jeg vet ikke
hva som er skjedd med henne siden. Det verste utfallet må bli at
jeg leser i avisa at hun er blitt drept. Hva gjør du da, når
du er utsatt for en så besatt person? Det var noe av det som inspirerte
meg til å lage dette plottet, sier Jan Mehlum.
Sosialrealistisk
Og plottet i "En nødvendig død" dreier seg om
Kaja Bye, som har flyttet fra sin evoldelige kjendismann Jonas Bye, en
vellyket skuespiller og tv-underholder som ingen tror noe vondt om. Men
Kaja, som har søkt tilflukt på Foynland utenfor Tønsberg,
overbeviser Svend Foyn om at Jonas virkelig er ute etter henne.
Jeg prøver å ta fatt i den sosialrealistiske
tradisjonen, ønsker å prøve å utvide den litt.
Men hadde dette vært en helt sosialrealistisk bok, ville hun blitt
drept. Jeg fikk lyst til å introdusere noen moralske problemer.
I dette tilfellet tar offeret igjen. Da er spørsmålene: I
hvilken grad skal hun ta igjen, og i hvilken grad kan det aksepteres?
Alle kan komme opp i en sånn situasjon, når det er så
lite bistand. Da kan løsningen bli dramatisk, særlig for
å beskytte barna.
"En nødvendig død"
er Jan Mehlums femte roman om advokaten og hobbyetterforskeren Svend Foyn,
som har Tønsberg som tilholdssted, men som drar både til
Oslo og London for å ha ordnet opp i denne historien.
KURT HANSSEN
_________________________________________________________
|
ØSTLANDSPOSTEN:
GLITRENDE VESTFOLDKRIM
Klaff igjen: Jan Mehlum er ute med nok en
kriminalhistorie om advokaten Send Foyn - og det er blitt full klaff igjen.
Nå er han her igjen, den litt loslitte
Tønsberg-advokaten med det velklingende navnet Svend Foyn. Og nok
en gang lar Foyns skaper, forfatteren Jan Mehlum, sin litterære
hovedperson bli viklet inn i en spennende og engasjerende historie, passe
innviklet og med innlagte overraskelser, akkurat slik en god kriminalhistorie
skal være.
At Jan Mehlums femte kriminalroman om Svend
Foyn foreligger akkurat i passe tid før påske, er neppe noen
tilfeldighet. For av en eller annen grunn er påsken høysesong
for kriminallitteratur her til lands. Og om man akter å følge
denne særnorske lesertradisjonen, er Mehlums "En nødvendig
død" et godt alternativ, som kan anbefales på det varmeste.
Denne gang blir Foyn engasjert av en kvinne
som vil ut av et ekteskap med en voldelig og dominerende ektemann, som
til overmål er kjendis i riksmålestokk. Dermed begynner en
historie som involverer trusler og innbrudd, torpedovirksomhet og brå
død - og som Foyn på sin sedvanlige måte tukler seg
mer inn i enn godt er.
Mer skal vi ikke røpe av handlingen.
Vi kan bare konstatere at Jan Mehlum får et stadig bedre grep om
kriminalsjangeren. Riktignok kan Svend Foyn også oppfattes som en
slags klisjé, i tradisjon med eksempelvis Raymond Chandlers litt
loslitte og alkoholkonsumerende detektiv Marlowe. I forbindelse med Mehlums
forrige bok "En rettferdig dom", mente vi å kunne slå
fast at den godeste Foyn nå var blitt "fastere i fisken",
og framfor alt mer helstøpt og troverdig. I årets bok befestes
dette inntrykket ytterligere.
Jan Mehlum skriver rett og slett drivende
godt og spennende. At hans kriminalhistorier i hovedsak utspiller seg
i Tønsberg og distriktet rundt, gir en ekstra dimensjon for oss
vestfoldinger. Vi kjenner oss igjen på de veier og stier som handlingen
fører helten - eller egentlig antihelten - inn på.
Jan Mehlum er til daglig sosiolog og førsteamanuensis
ved Høgskolen i Vestfold. På fritiden skriver han altså
krimbøker, og det så godt at han i 1998 kunne hente Riverton-prisen
for beste kriminalroman det året. At Mehlum praktisk talt bare er
blitt bedre og bedre, sier det meste. "En nødvendig død"
er et lysende eksempel på at vold, død, forbrytelser og elendighet
faktisk kan være glimrende underholdning. I hvert fall når
det hele blir anrettet slik Jan Mehlum gjør det.
SVEND E. HANSEN
________________________________________________________
|
VG:
"EN NØDVENDIG DØD"
STEMNINGSFULL SMÅBYKRIM
5 stjerner av 6
Selv om Tønsberg-advokaten Svend Foyn kan være irriterende
genreriktig, er han også full av sjarm, øyne som ser og hjerte.
Kort sagt en likandes kar. I "En nødvendig død"
møter han en mishandlet, separert kvinne og barna hennes. Den voldelige
ektemannen vil slett ikke skilles og nekter seg ingenting for å
hindre avmarsjen; sjarm, manipulering, overvåking, vold, isolering,
narkotika og torpedoer. Kvinnen får altfor dårlig beskyttelse
av politiet mot skruppelløse psykopatektemenn. Denne kvinnen går
til loslitte og uortodokse Foyn. Ektemannen er en høyt profilert
kjendis og forretningsmann. Men alt mannen bruker mot kona, kan også
brukes mot ham. Det er bare å slippe leselysten løs.
BERIT KOBRO
_________________________________________________________
|
AFTENPOSTEN:
KUN EN AV ÅRETS PÅSKEKRIMMER
OPPNÅR TOPPKARAKTER, "ET LITE DRAP I LISBOA" AV BRITEN
ROBERT WILSON. FIRE ANDRE LIGGER IKKE LANGT ETTER, JAN MEHLUM HAR SKREVET
EN AV DE NESTBESTE. IDET VI NÆRMER OSS DEN STILLE UKE, ER DET BARE
Å STORME BOKLADENE. LITTERATURDIREKTØR TERJE STEMLAND HAR
FORHÅNDSLEST 24 BØKER.
SIGNATUREN ER UMISKJENNELIG
Jan Mehlums "En nødvendig død" er nok et prov
på forfatterens særegne skrift:
5 stjerner av 6
Jan Mehlum er trofast mot hjembyen Tønsberg
i sin femte kriminalroman; mye av handlingen foregår her. En del
av dramatikken er lagt til Oslo, men det er en fordekt Londontur som representerer
bokens høydepunkt. Ellers er hans penn også denne gang seg
selv lik - snedigheten, lunheten, det tørre vidd, fremfor alt sjarmen
- signaturen er umiskjennelig.
Etter en ubehagelig reise på danskebåten
blir den ikke altfor velansette advokaten Svend Foyn oppsøkt av
Kaja Bye ett år senere. Hun har forlatt sin voldelige ektemann,
kjendisen Jonas Bye, og bosatt seg med sine to små døtre
i et sommerhus i Vestfold. Hun er blitt truet på livet av ektemannen,
og ønsker nå å ta ut skilsmisse. Politiet tar henne
ikke på alvor. Med dette stikker Svend fingrene i det proverbielle
vepsebol. Ett er at Jonas med hell prøver å få Kaja
erklært utilregnelig, det annet at han fra sin bolig på Frogner
i Oslo synes å ha oversikt over hva hun til enhver tid foretar seg;
også Svend mener seg å være overvåket. Verre er
at advokaten mister klienter i fleng, at noen prøver å rette
avgjørende slag mot hans yrkesrenomé; Jonas' nettverk er
å sammenligne med edderkoppens spinn.
Nevnte Londontur er en studie i forstillelse
og nervepirr. Etter det mattes handlingen litt, men spenningensriene river
og sliter i leseren med jevne mellomrom. Og avslutningen blir alt annet
enn hva man skulle forvente.
TERJE STEMLAND
_________________________________________________________
|
EN NØDVENDIG DØD ?
Publisert 08.03.2002 09:16
Den siste kriminalromanen til Jan Mehlum
er et godt, kriminal-litterært håndverk, om et tema som er
skremmende aktuelt.
JAN MEHLUM:
"En nødvendig død"
(Roman, Gyldendal 2002)
Allerede tittelen forteller oss at minst
ett dødsfall inntreffer i Jan Mehlums siste kriminalroman, og man
skal ikke ha en altfor utviklet fantasi for å tenke seg at det dreier
seg om drap. Men "en nødvendig død?" Når
er det egenetlig nødvendig å drepe? Det er selvsagt ikke
et enkelt spørsmål å besvare, men det er vanskelig
å bli moralsk forarget over dødsfallet i denne boka. Og var
det forresten et drap, eller var det et uhell?
Denne femte boka til Mehlum baserer seg på et svært aktuelt
tema, nemlig vold mot kvinner. Den noe rufsete Tønsberg-advokaten
Svend Foyn, som vanlig med Bache Gabrielsen-konjakk og sigarillos som
viktigste næringsinntak, kommmer tilfeldigvis i kontakt med Kaja
Bye da hun blir mishandlet av mannen sin, den tidligere TV-stjernen Jonas
Bye - nå en tilsynelatende vellykket forretningsmann i den såkalte
dotcom-bransjen.
Kaja tar kontakt med Foyn et drøyt år seinere. Hun har flyktet
fra mannen og ut til sommerhuset på Nøtterøy med de
to døtrene sine. Nå trenger hun hjelp av Foyn for å
få skilsmisse. Selvfølgelig tar han saken, og det skal raskt
vise seg at Jonas Bye ikke er en ufarlig mann å bryne seg på.
De utspekulerte, kyniske og brutale metodene han bruker for å skremme
Kaja tilbake, omfatter bl.a. bruk av torpedoer, skremmende telefon-oppringinger
og andre måter å knekke Kajas mentale helse på.
Hos politiet er det liten hjelp å få, og Svend Foyn må
igjen ty til utradisjonelle grep i lovens grenseland og vel så det
i sine forsøk på å rydde opp. Det byr på mange
nervepirrende situasjoner, og Jan Mehlum kan kunsten å holde leseren
på pinebenken. Heller ikke i denne boka er løsningen gitt
før på de aller siste sidene, og utfallet blir vel ikke helt
som man trodde.
Det er ikke uten grunn at Mehlum har fått Riverton-pris og blitt
oversatt til en rekke språk. Dette er nemlig godt kriminal-litterært
håndverk innen den mer hardkokte realisme-sjangeren. Med temavalget
skriver han seg dessuten rett inn i et skremmende aktuelt samfunnsproblem,
ikke minst med tanke på hva som har skjedd bl.a. i Tønsberg-distriktet
det siste året av denne typen volds-kriminalitet.
( http://www.nrk.no/distrikt/vestfold/programtorget/1705060.htm
l)
_________________________________________________________
|
TØNSBERGS BLAD:
Stenstads
anmeldelse "Svend Foyn stadig oppegående"
Anne
Vestads artikkel "Diktning og virkelighet"
_________________________________________________________
|
KLASSEKAMPEN:
B ESATTE
MENN - OG MØRBANKA KVINNER
Kriminalforfatter Jan Mehlum er ikke
nådig i sin oppfattelse av hvordan voldsmenn bør håndteres.
Både som privatperson og som forfatter av boka En nødvendig
død.
I Mehlums siste roman, En nødvendig død, blir en mann drept
etter at han har mishandlet og trakassert sine koner.
En nødvendig handling, sier
Mehlum, som forsvarer bruk av fotlenker for å hindre dømte
voldsmenn i å nærme seg voldsofrene sine på nytt. Fotlenkene
som varsler når en trår innenfor et forbudt område er
blitt innført i Sverige og enkelte stater i USA.
Han mener en må være restriktive
i bruken av elektronisk overvåkning. Men dersom det er idømt
besøksforbud må en elektronisk fotlenke kunne pålegges,
er Mehlums oppfatning.
Han påpeker at det å bryte besøksforbudet
ikke får noen konsekvenser i dag. I beste fall blir en tilsnakket
av politiet. Mehlum mener også at strafferammene på seks måneder
for slike brudd er for trange.
Jeg liker egentlig ikke løsningen,
men når konsekvensene er så alvorlige, må noe gjøres,
sier han og viser til at minst ti kvinner blir drept årlig i Norge
på denne måten. Mehlum mener dette er forutsigbare drap.
I boka berettes det om hvordan politiet med
vilje somler bort en anmeldelse. Politimannen er en bekjent av den anmeldte.
Mye kan også gjøres for å forbedre politiets innsats
i slike saker, mener Mehlum.
Torpedoer og trusler
Mehlum er ikke bare krimforfatter, men også sosiolog, med arbeidssted
på Høyskolen i Vestfold. Selv sosiologer kan lene seg til
uortodokse løsninger for å bli kvitt plagsomme menn.
Jeg har hørt historier om folk
som har leid torpedoer for å få en slutt på trakasseringen.
De får 25.000 kroner, og trenger ikke gjøre noe mer alvorlig
enn å slå litt på knærne, sier Mehlum. Og han
er ikke i tvil om at han ville skutt hvis noen hadde truet hans egen datter
på livet.
Sånn blir det når samfunnet
svikter. Da åpner en for løsninger vi ikke vil ha, mener
Mehlum.
Han forteller om noen som fikk et råd
fra en advokat om å tromme sammen noen kamerater og drive mot-terror
mot mannen.
De gjorde ikke annet enn å fotografere
ham så han la merke til det og ringe ham til alle døgnets
tider, for å gi han følelsen av at noen fulgte med ham. Til
slutt ga han seg, nikker Mehlum erkjennende.
Det er jo sprøtt at en må
gjøre slikt, men når dramatikken i konsekvensene blir så
sterk, er det ingen vei utenom, mener han.
Vellykkede menn
En nødvendig død er Mehlums femte bok om advokaten Svend
Foyn. Mehlum har gjort det til en studie i adferd hos kvinner som blir
mishandlet og menn som mishandler. Fortellingens kvinnelige hovedperson,
Kaja Bye, er gift med en vellykket kjendis. Mehlum mener det er vanskeligst
å komme unna vellykka menn, fordi det er mye skam i å fortelle
at en blir slått og fallhøyden for «fasadeklatrere»
er høy.
Vellykkede menn er ekstra farlige.
De har større troverdighet, flere kontakter og kan gjerne snakke
for seg.
Kun få dager etter at Jan Mehlum hadde
skrevet siste ord i boka, ble en kvinne drept to kilometer fra der han
hadde plassert romanfortellingen sin, på Nøtterøy.
Prosjektet mitt er å skrive kriminalromaner
med en sosial forankring, men ikke sosialrealistisk. Jeg prøver
å bake inn ironi, humor og fantasi. Det er viktig å ha et
bakteppe, mener Mehlum. En kriminalroman må ikke bare være
en røverhistorie.
Grundige undersøkelser
Mehlum har gjort grundige undersøkelser i forbindelse med En nødvendig
død, mer enn vanlig, forteller han, og finner fram Kristin Skjørtens
bok Voldsbilder i hverdagen. Politistatistikker er nøye gjennomgått
og kontaktene med Krisesenterbevegelsen er gode.
Da jeg begynte å grave meg ned
i dette feltet oppdaget jeg at det var mye større enn jeg hadde
trodd, forteller Mehlum.
Om lag 300 kvinner i Norge har fått
ny identitet, nytt personnummer og hemmelig bosted. Sannsynligvis er det
flere tusen som venter på slik beskyttelse, ifølge Mehlum.
Rundt 2500 kvinner er hvert år innom landets krisesentre. En fjerdedel
av disse mener seg truet på livet. Mehlum antar at dette bare er
toppen av isfjellet.
Det er vanskelig nok å få
en voldsalarm. Det er helt absurd at det for eksempel er offeret som blir
tillagt bevisbyrden i slike saker, mener han.
Personlige intervjuer
Mehlum har også snakket med en del kvinner som selv er voldsofre.
Noen av historiene får hårene
til å reise seg, sier han, og forteller om en av kvinnene han intervjua.
Hun er en høyt utdanna kvinne i 30-årene,
med en bra jobb. Mishandlingsforholdet begynte fordi mannen i forholdet
prøvde å få kontroll over henne. Hun flyttet til Oslo
for å slippe unna, men han fortsatte å forfølge henne.
Posten hennes ble borte og hun mottok telefonoppringninger til alle døgnets
tider. Hun bytta leilighet, men fikk følelsen av at noen hadde
vært der når hun var ute. Psykologen hennes trodde det kanskje
kunne være innbilning, og satte henne på medisinering. Da
hun koblet til alarmsystem og skiftet lås, forsvant de små
tegnene etter et annet menneske. Så en dag satt han i stua hennes
når hun kom hjem. «En dag kommer jeg til å drepe deg»,
sa han rolig før han gikk ut.
Hun er helt hjelpeløs. Nå
er det et halvt år siden jeg snakket med henne, forteller Mehlum
ettertenksomt.
TONE FOSS ASPEVOLL
__________________________________________________
|
FARLIG AKTUELL
Like før jul i fjor ble en ung kvinne
drept av sin ekssamboer utenfor Tønsberg. Kvinnen hadde vært
forfulgt av mannen i årevis. Omtrent samtidig som drapet skjer er
Tønsberg-forfatteren Jan Mehlum i ferd med å avslutte sin
siste krim.
Jan Mehlum tar meg med på en kjøretur
i Tønsberg-området. Han viser meg noen av de stedene han
beskriver i sin siste krim, En nødvendig død. På Foynland
på Nøtterø bor kvinnen i boken som forfølges
av sin eksmann. Og bare et steinkast unna var det at en kvinne ble drept
i desember i fjor etter å ha blitt forfulgt av sin eksmann i årevis.
Det er vanskelig å skille fiksjonen og virkeligheten fra hverandre.
- Er det dette man kaller å gå troll i ord, Jan Mehlum?
- Det var en rar opplevelse å få denne nyheten samtidig som
jeg var i ferd med å avslutte romanen. For meg var det et tegn på
hvor omfattende dette problemet er. I fjor ble 14 kvinner drept i Norge.
Flertallet av drapene var utført av sjalu eksmenn som ikke lot
kvinnene i fred, sier Mehlum.
Selv om drapet i romanen er annerledes enn virkelighetens, er tematikken
den samme. Og Mehlum er brennende opptatt av dette problemet. En stor
del av research-arbeidet til boken bestod i å intervjue kvinner
som er og hadde vært forfulgt og truet av sine tidligere samboere
eller ektefeller.
- Du vil ikke tro noen av de beretningene jeg har hørt om; mange
av dem overgår vår villeste fantasi. Det er slående
hvor grundig mange av disse mennene går til verks når de først
starter en forfølgelse, de bruker utrolig mye tid og krefter på
et slikt vanvittig prosjekt, sier forfatteren.
Han forteller om en kvinne som gjentatte ganger kom hjem til sin leilighet
og oppdaget at småting var blitt flyttet på, kanskje stod
kaffekoppen på den andre siden av bordet enn da hun dro, kanskje
var et lys slått på som vanligvis var av; nesten umerkelige
ting for å gjøre henne usikker og redd. Denne kvinnen fikk
etter hvert installert Securitas-alarm, men en dag da hun kom hjem satt
hennes tidligere mann i stua og drakk kaffe, som om ingenting hadde skjedd.
Mannen går ut av leiligheten og det eneste han sier idet han går
er: Neste gang dreper jeg deg. Dette er virkelighet. Dette skjer i Norge
i dag.
- Jeg tror ikke jeg tar for hardt i når jeg sier at 10.000 kvinner
lever i frykt mer eller mindre konstant fordi eksmenn eller ekskjærester
er ute etter å gjøre livet ubehagelig for dem. Ca. 200 kvinner
er i konstant livsfare og har derfor blitt fratatt sin gamle identitet
slik at de skal bli vanskeligere å lokalisere av den potensielle
gjerningsmannen. Men Norge er et lite land, og det er derfor lett å
oppspore folk. Konsekvensen er at disse 200 kvinnene lever som flyktninger,
de kan aldri slå seg til ro i frykt for å bli oppdaget. De
må bryte med alle sine tidligere nettverk, det blir et liv i ensomhet.
Og er det barn med i bildet blir jo også de ekstremt skadelidende
under dette, sier Mehlum.
Problemer under debatt
Jan Mehlum har alltid likt å ha et aktuelt problem som utgangspunkt
når han skriver sine kriminalfortellinger. Tidligere har han hatt
nynazisme, pedofili og unge menn som forsvinner på mystisk vis som
bakteppe for sine bøker, men denne gangen er det altså forfulgte
kvinner som er utgangspunktet.
- Er din bakgrunn som sosiolog medvirkende til at du velger samfunnsaktuelle
temaer i dine bøker?
- Ja, det er det. Jeg ser på det å skrive kriminalromaner
som en mulighet til å være med og påvirke den offentlige
samfunnsdebatt. Nå har temaet for min siste bok vært gjenstand
for debatt i lengre tid, så i dette tilfellet er ikke dette helt
relevant. Som forfatter liker jeg å underholde samtidig som jeg
kan dra inn temaer som jeg opplever som viktige i det samfunnet vi lever
i, sier Mehlum.
Sosiologen Mehlum vet at mennesket er et sammensatt vesen som handler
slik det gjør ut fra mange ulike årsaker. Forfatteren prøver
å beskrive årsakene til at vi har havnet i den situasjonen
vi er i, noe som gjør at mennesket i hans romaner ikke framstår
som godt eller ondt, svart eller hvitt - men nyansert og komplekst. I
En nødvendig død blir derfor ikke voldsmannen som forfølger
sin ekskone kun usympatisk framstilt.
- Jeg prøver å gi et mer nyansert bilde av ham ved å
beskrive hvordan hans barndom og oppvekst, preget av usikkerhet og vold
i hjemmet, setter sine spor i ham i voksen alder. Det er mulig å
forstå hvorfor mennesker blir som han. Det er paradoksalt dette,
hvordan den sosiale arven har slik makt over oss. Barn som har blitt utsatt
for vold i hjemmet blir ofte selv voldelige mot sine egne barn. Det som
for oss «normale» virker forstyrret og skrudd, er for disse
barna det riktige, det man kjenner til og vet hva er. Man skulle tro at
barn som ble slått selv ville ta sterk avstand fra dette i voksen
alder. Det er ofte det motsatte som skjer, sier Mehlum alvorlig.
Fokus på overgriperen
- Men litt tilbake til problematikken rundt forfulgte kvinner. Hvordan
skal man gripe dette problemet an?
- Det som har vært kritisert i mediene i det siste er at for lite
fokus har vært rettet mot overgriperen. Det mener jeg er en riktig
kritikk. Selv om overgriperen har besøksforbud og kvinnen har voldsalarm
på seg, hjelper ikke dette dersom overgriperen ikke tar hensyn til
forbudet. Dersom overgriperen står ved døra og banker på
med kniven i hånden kan det være for sent. Selv om kvinnen
utløser alarmen, vil det ta tid før politiet kommer, gjerningsmannen
har god tid på seg. I drapssaken her i Tønsberg like før
jul var det nøyaktig dette som skjedde. I dag er det slik at det
er offeret som betaler prisen. Fokus bør i større grad rettes
mot overgriper. Men da kan man også få et problem i forhold
til rettssikkerhet. Man kan ikke straffe personer som ikke har gjort noe
galt ennå selv om politiet mener det er en overhengende fare for
at det vil skje noe straffbart.
- Noe av kritikken har også vært rettet mot politiet. At de
ikke tar saker som dette alvorlig nok?
- Det er nok noe riktig i dette. Politiet er i stor grad preget av en
mannskultur, og derfor vil man til en viss grad vegre seg mot å
rydde opp i saker som dette, fordi disse også tilhører mannskulturen.
En annen faktor er selve lovgivningen. Det er vanskelig å beskytte
ofrene når lovgivningen i seg selv ikke er god nok. Det finnes også
mulighet for å utstyre overgriperen med en slags radiosender rundt
ankelen slik at politiet til enhver tid vet hvor vedkommende befinner
seg. Dersom han kommer for nært offerets hjem, vil alarmen gå
hos politiet. Et meget effektivt hjelpemiddel som benyttes i Sverige.
Jeg mener at man i visse tilfeller kan gjøre dette dersom offerets
situasjon er kritisk. Man må hele tiden vurdere negative konsekvenser
som overvåkning av enkeltpersoner opp mot offerets situasjon. Man
kan ikke avvise et slikt tiltak av prinsipp, mener Mehlum.
Balanserer på en knivsegg
For Jan Mehlum er det ikke nok å sette oss inn i en ubehagelig tilstand
gjennom en beskrivelse av forfulgte kvinners situasjon i Norge i dag.
Mehlum har også et større prosjekt gående. Han ønsker
å bevisstgjøre oss et ubehag som de fleste av oss fortrenger.
Nemlig hvordan vi alle under gitte omstendigheter kan utføre gjerninger
som vi til daglig betrakter som vanvittige, bestialske og umoralske.
- Noe som interesserer meg er grensen mellom oss «normale»
og de «unormale» og kriminelle. Denne grensen er meget flytende.
Vi lever alle sammen på kanten av et stup og det er ofte bare tilfeldigheter
som gjør at noen holder seg innenfor stupet mens andre faller utenfor.
I visse situasjoner ville de aller fleste begå handlinger som ingen
hadde drømt om. Du kan komme opp i situasjoner hvor du ikke handler
kriminelt i affekt, men med kaldt blod for å beskytte dine nærmeste.
Jeg tror det er viktig å ikke dømme for fort i forhold til
umoral, selv om gjerningen i seg selv virker umoralsk. I de aller fleste
tilfeller er bildet mer nyansert enn som så.
- Du bruker litteraturen til å utforske disse grensene mellom normal
og kriminell adferd?
- Ja. Det er et meget spennende prosjekt og her synes jeg krim-sjangeren
har sin styrke. Jeg liker å fortelle historier hvor mennesker kommer
i situasjoner hvor de mister kontroll av grunner de ikke kan styre selv.
- Dette er også en sentral holdning jeg har i måten jeg skriver
på: Balansen mellom det kontrollerte og ukontrollerte, det rasjonelle
og det tilfeldige. Som sosiolog er jeg vant til å tenke system,
årsak og virkning. Det finnes et system i enhver virkelighet, ting
henger logisk sammen. Samtidig er det alltid et element av tilfeldigheter
som griper inn i ethvert logisk system, forklarer Jan Mehlum.
Kjøreturen vår går mot slutten. I en times tid har
jeg følt meg som en av hovedpersonene i en roman. En politiroman
hvor Jan Mehlum er den erfarne og sakkyndige mens jeg er hans nylig ansatte
assistent. Nysgjerrig, men ganske uvitende. Jeg spør og han svarer:
- Jeg kunne altså også drept under gitte omstendigheter?
- Ja, det kunne du nok, ville Jan Mehlum svart. Derfor spurte jeg ikke.
( Hentet fra Bok og samfunn, bokhandlernes
tidsskrift)
_________________________________________________________
|
HAUGESUNDS AVIS
Klisjé-helt i knipe
«En nødvendig død» er Jan Mehlums femte roman
siden debuten i 1996. Til tross for at forfatteren begynner å bli
en rutinert konstruktør av kriminalgåter, blir ikke årets
utgivelse annet enn en middelmådig krimhistorie.
Som i Mehlums øvrige romaner er Tønsberg-advokaten Svend
Foyn hovedperson og forteller. Han blir engasjert av Kaja Bye som ønsker
skilsmisse og beskyttelse mot sin voldelige og halvt psykopatiske ektemann,
kjendisen Jonas Bye, som på sin side ikke vil skille seg fra kona.
Ved hjelp av trusler og overvåking gjør han livet hennes
til et sant helvete. Advokat Foyn og Kaja Bye blir sammen viklet inn i
en klaustrofobisk tilværelse, med torpedoer og skruppelløse
overfallsmenn i hælene.
I grove trekk fungerer historien
bra. Den er stramt komponert, har
et bra krim-driv og et brukbart plot. Romanen tar dessuten opp et dessverre
svært så aktuelt tema med beskrivelsene av en kvinne som må
søke dekning for sin truende og voldelige ektemann.
Advokat Foyn framstår som noe tilnærmet en typisk krimhelt.
Til tider er han så typisk at skikkelsen beveger seg farlig nær
klisjeen: Han er middelaldrende, halvlurvete, skilt, ensom, glad i cognac
og røyker sigarillos. Han har dessuten et høyst anstrengt
forhold til politiet og en pen bunke ubetalte regninger. Vi mer enn aner
en parallell til figurer som Philip Marlowe og Varg Veum. I tillegg har
advokat Foyn den klassiske krimhelts sans for tørrvittige kommentarer.
Men de mange fortellerkommentarene, som synes hengt på den vanlige
handlingsgangen, virker bare forstyrrende. De er verken morsomme eller
oppklarende, og bidrar først og fremst til å forklare historien
i hjel;
forfatteren burde i langt større grad nøyd seg med antydninger.
Mehlum tillegger sin litterære figur altfor mange dårlige
språkbilder, som når advokaten konstaterer at klientlisten
i den siste tida har «krympet som en ullgenser i seksti graders
vask.»
«En nødvendig død» er for så vidt ok krim-underholdning.
Men klisjeene, språket og fortellerkommentarene ødelegger
leseroppleveIsen.
Gunnar Fjon
__________________________________________________________
|
www.forfatterne.net
Tja og nja! Den femte kriminalromanen med den lett stammende Tønsberg-advokaten
Svend Foyn har ett aktuelt tema, men skurrer stadig. Situasjonen er som
følger : Foyn oppsøkes av en kvinne som føler seg truet og trakassert av
sin ektemann. En ektemann som er dotcom millionær og på sin side mener at
kona er sinnslidende og plaget av tvangsnevroser, men selvfølgelig som i
all annen krim er ikke alt helt som det ser ut som ved første øyekast. Mehlum
kan knepene for å drive spenningen framover, men her blir det vel mye knep
over det hele. Personer med grenseløs makt, et hjelpeløst politikorps og
tidvis faktisk meget mannshatende. Ja, tenk det sier jeg som kvinne. Det
er ikke til å komme utenom at Mehlum her virkelig sikter inn på sitt store
gjennombrudd på det markedet som kvinner leser aller mest av, kriminalromaner.
Et annet moment jeg finner meget svakt ved "En nødvendig død" er dialogene.
De stemmer ikke alltid overens med hvordan de naturlig ville utviklet seg.
De mest naturlige opplysningene som ville blitt fortalt med engang, kommer
ofte sist i samtalene. Hovedpersonen selv Svend Foyn virker både blass og
blek. På mange måter er han blitt en av disse krimfigurene som bare er der,
men det er nå allikevel ikke Foyn som er det store problemet ved denne romanen.
Det er historien i seg selv. Den er tidsriktig, kvinneriktig, men den er
også Mehlums desidert aller svakeste. "En nødvendig død" er nesten litt
ironisk, for kanskje burde dette være den nødvendige døden til Svend Foyn.
Yvonne Fagerli
____________________________________________________ |
DRAMMENS TIDENDE:
STILBRUDD
TERNINGKAST TRE
Etteforskeren i «En nødvendig
død» er en litt frynset Tønsberg-advokat, Svend Foyn.
I tillegg til et dårlig rykte og stadig færre klienter, er
han skilt. Tenåringsdatteren bor hos ekshustruen som har fått
seg ny samboer. Datteren dukker av og til opp hos pappa og håper
på penger til ny bukse, i tillegg bor hun hos ham annenhver helg.
Innbruddene hos advokaten skjer som regel når datteren er alene
til stede. Dette skaper ekstra drama. Krimgåtens utgangspunkt er
en trist og moteriktig beretning om hustruvold, men den mangler temperatur
og har preg av pliktløp. Advokaten oppsøkes av en kvinne
som vil skilles. Ektemannen nekter. Advokaten aner at her må det
ligge noe bak og han tar fatt på en langsommelig etterforskning
som varer innpå 90 sider av romanen. Lite skjer og engasjementet
virker halvhjertet. Men brått settes handlingen i gang, og da blir
fortellingen ganske spennende. Forfatteren hadde tjent på å
gjøre innledningen vesentlig kortere. Den etterforskende advokat
er også vel selvmedlidende og sutrete. I tillegg er forfatteren
ute etter å belære. En samtale mellom advokaten og hans klient
gjengis. Hun forteller om sin hyperaktive sønn. Midt i samtalen
kommer det så plutselig et avsnitt om hvor slitsomme slike unger
kan være: «altfor mange havner til slutt bak lås og
slå, mens foreldrene blir sittende igjen med skyldfølelse
og bitterhet.» Sant nok. Men det uklart både hvem som tenker
dette og hvem som skal opplyses. Det virker nærmest som det er sosionom-forfatteren
som gjerne vil belære oss lesere. Det er bare ikke slik det skjer
i en romantekst. Det blir stilbrudd.
GUNHILD RAMM REISTAD
|