www.poeten.no

- Godt håndverk fra Mehlum:
Den siste kriminalromanen til Jan Mehlum er et godt, kriminal-litterært håndverk, om et tema som er skremmende aktuelt.

Allerede tittelen forteller oss at minst ett dødsfall inntreffer i Jan Mehlums siste kriminalroman, og man skal ikke ha en altfor utviklet fantasi for å tenke seg at det dreier seg om drap. Men "en nødvendig død?" Når er det egenetlig nødvendig å drepe? Det er selvsagt ikke et enkelt spørsmål å besvare, men det er vanskelig å bli moralsk forarget over dødsfallet i denne boka. Og var det forresten et drap, eller var det et uhell?
Denne femte boka til Mehlum baserer seg på et svært aktuelt tema, nemlig vold mot kvinner. Den noe rufsete Tønsberg-advokaten Svend Foyn, som vanlig med Bache Gabrielsen-konjakk og sigarillos som viktigste næringsinntak, kommmer tilfeldigvis i kontakt med Kaja Bye da hun blir mishandlet av mannen sin, den tidligere TV-stjernen Jonas Bye - nå en tilsynelatende vellykket forretningsmann i den såkalte dotcom-bransjen.
Kaja tar kontakt med Foyn et drøyt år seinere. Hun har flyktet fra mannen og ut til sommerhuset på Nøtterøy med de to døtrene sine. Nå trenger hun hjelp av Foyn for å få skilsmisse. Selvfølgelig tar han saken, og det skal raskt vise seg at Jonas Bye ikke er en ufarlig mann å bryne seg på. De utspekulerte, kyniske og brutale metodene han bruker for å skremme Kaja tilbake, omfatter bl.a. bruk av torpedoer, skremmende telefon-oppringinger og andre måter å knekke Kajas mentale helse på.
Hos politiet er det liten hjelp å få, og Svend Foyn må igjen ty til utradisjonelle grep i lovens grenseland og vel så det i sine forsøk på å rydde opp. Det byr på mange nervepirrende situasjoner, og Jan Mehlum kan kunsten å holde leseren på pinebenken. Heller ikke i denne boka er løsningen gitt før på de aller siste sidene, og utfallet blir vel ikke helt som man trodde.
Det er ikke uten grunn at Mehlum har fått Riverton-pris og blitt oversatt til en rekke språk. Dette er nemlig godt kriminal-litterært håndverk innen den mer hardkokte realisme-sjangeren. Med temavalget skriver han seg dessuten rett inn i et skremmende aktuelt samfunnsproblem, ikke minst med tanke på hva som har skjedd i Norge det siste året av denne typen volds-kriminalitet.

____________________________________________________


SUNNMØRSPOSTEN:

NÅR PSYKOPATEN HERJER.

Det moralske spørsmålet i Jan Mehlums kriminalroman, «En nødvendig død», er hvor langt de som rammes kan gå når en psykopat herjer. Er for eksempel mord en grei måte å løse problemet på?
Dette er Jan Mehlums femte roman i denne sjanger. I 1998 ble han tildelt Riverton-prisen for romanen «Kalde hender» . Det er med andre ord en erfaren og veletablert forfatter vi sitter med mellom hendene.
«En nødvendig død» handler i utgangspunktet om mannspsykopaten som forfølger sin kone, som vil skilles. Til å hjelpe seg engasjerer hun Tønsberg-advokaten Svend Foyn, en jurist med et noe tvilsomt rykte i småbyen. Det viser seg imidlertid snart at advokat Foyn både er engasjert og oppfinnsom, så til de grader at han unnlater å melde fra til politiet når den psykopatiske ektemannen blir funnet drept i huset til den forfulgte kona. Deretter handler det om å nøste opp i de mange løse trådene, å holde seg på en armlengdes avstand fra politiet og å ta i bruk utradisjonelle metoder.
Jan Mehlum skriver godt, til tider knakende godt. Hans skifter mellom direkte tale, beskrivelse og innlevelse gjør dette til en kriminalroman som det er vanskelig å legge fra seg. Her er også tilstrekkelig mange sidespor som gjør at «løsningen» ikke er åpenbar før mot slutten av boka. Her er også et helt arsenal av moralske problemstillinger, både i forholdet mellom kona og ektemannen, mellom advokaten og kona, mellom advokaten og politiet og mellom advokaten og de mer tvilsomme elementene i samfunnet. Jan Mehlums oppskrift er tydeligvis at det meste er tillatt i jakten på den endelige sannheten. Denne balansen på den moralske knivseggen er et betydelig element i boka. Spørsmålet om hvordan man kan og skal reagere når psykopaten herjer, er det grunnleggende spørsmålet i romanen. Hvilke metoder kan kvinner ta i bruk for å forsvare seg? Hva kommer det av at politiet har en tendens til å ville legge bort slike saker? Kan et kvinnelig kollektiv rett og slett arrangere mord for å løse problemet? Mehlum setter dette dagsaktuelle tema inn i sin roman. Det gir leseren tanker om at dette ikke bare er en kriminalhistorie, men også et spørsmål i tiden.
Det virker som om Jan Mehlum har satt seg bra inn i hvordan en psykopat tenker og handler og ikke minst hvordan omgivelsene reagerer pa den psykopatiske oppførselen. Min Innvending mot Mehlums historie er at følelseslivet og tankene til psykopaten ikke kommer godt nok fram. Jeg sitter litt med følelsen av at Mehlum ikke har trengt helt til bunns i hva en psykopat er, men mer brukt dette aktuelle tema som anslag i boken. Det trekker troverdigheten noe ned og gjør det hele litt for mekanisk etter mitt skjønn. Når det er sagt, skal det imidlertid legges til at spenningen bevares helt til de siste sidene. Det er ingen direkte overraskelse i løsningen, det er mer korrekt å si at den er original.
Jan Mehlum gir videre gode beskrivelser av Tønsberg som en sovende småby, her er gode miljøskildringer og de mellom-menneskelige relasjonene er godt beskrevet.

Jan-Petter Albertsen
__________________________________________________________


SARPSBORG ARBEIDERBLAD:

INTRIKAT OG MED MØRKE DYP

Sosiologilæreren ved Høgskolen i Vestfold, Jan Mehlum, bruker fritiden godt. Nå kommer han med sin femte kriminalroman om den lett forsofne, fraskilte advokaten Svend Foyn som tar til takke med det meste av oppdrag og heroisk prøver å bruke maksimal tid på den 15-årige datteren.Svend Foyn prøver å slappe av med et parti sjakk, men det er heller de stressede situasjonene som rår grunnen og stammingen Foyn plages med når han blir satt til veggs. Og det skjer ofte. Særlig i denne romanen der en plaget kvinne oppsøker Foyn for å få beskyttelse fra en psykopatisk tv-kjendis og datagründer. Her blir det hetskampanjer som får de få faste kundene til Foyn å flykte som rotter. Han utsettes for eterdop og dødstrusler. Det skjer narkodropping på datteren, den 30 år gamle Jaguaren slaktes, og han opplever internasjonal kriminalitet i London.Og det hele skjer i hastig tempo og med et svært så intrikat hendelsesforløp. Mehlum har skapt en kriminalroman som er fortettet og med flere parallelle historier som likevel veves i hverandre. Det blir noe mankellsk rikholdig over romanen, bisarr, rå - og med en humor som smitter.

Kjell Erisson
__________________________________________________________


VÅRT LAND:

HOLDER PÅ SPENNINGEN

Svend Foyn er en litt forsoffen, rufsete advokat i Tønsberg som er blitt støtt ut av det gode selskap, og som nå må tjene til livets opphold med de oppgavene som andre ikke vil ta. De av oss som har fulgt ham gjennom noen romaner, ser at han blir stadig mer etterforsker og stadig mindre advokat.

I årets roman, En nødvendig død, er temaet konemishandling, økonomisk kriminalitet og torpedovirksomhet. Etter først nokså tilfeldig å ha dumpet borti ekteparet Kaja og Jonas Bye under et "oppgjør" som sikrer henne et blått øye, blir Foyn ett år senere oppsøkt av Kaja. Da har hun flyktet fra Jonas. Han er en tidligere fjernsynsstjerne som nå driver stort i "dot.com-bransjen". Kaja trenger advokat i forbindelse med skilsmissen. I valget mellom ubehaget mellom å ta slike saker, og behovet for oppdrag, velger Foyn det siste. Men Jonas Bye er ikke en ufarlig mann å bryne seg på.

Mord eller uhell? Hos politiet er det liten hjelp å få. Svend Foyn må ty til utradisjonelle grep i lovens grenseland for å rydde opp. Det byr på mange nervepirrende situasjoner, blant annet det nær sagt uunngåelige dødsfallet. Mord eller uhell? Mehlum kan kunsten å holde leseren på pinebenken. Løsningen gis ikke før på de aller siste sidene, og knapt nok der. Utfallet blir da heller ikke helt som man som leser tror en lang stund.

Tittelen gir en pekepinn om hvem det er som død i boka. Det er et drapsoffer som det er umulig å mobilisere noe sympati for. Intrigen rundt dødsfallet og begivenhetene etterpå er godt og spennende skildret, man drives med fra begivenhet til begivenhet, selv der hvor all sunn sans hos leseren tilsier at slike ting ikke kan skje.

Action. En nødvendig død kan leses som en ren triller med den fornødne action og spenning, og står seg godt med en slik lesemåte. Den kan også leses som en beskrivelse av ulike samfunnsproblemer- og fenomener. Stikkord er konemishandling, svart økonomi og ressurser til politiet.

Jan Mehlum skriver godt, og det er ikke uten grunn han har fått Riverton-prisen for en av sine tidligere romaner om Svend Foyn. Han er også blitt oversatt til en rekke språk. Med årets bok bekrefter han at det fremdeles finnes norske krimforfattere som skriver god krim, og at forlagene slett ikke behøver å være henvist til å utgi oversettelser av halvgod eller dårlig kriminallitteratur fra andre språk.

Nils-Petter Enstad
__________________________________________________________


VARDEN:

INTENS SPENNING

Tønsberg-advokaten Svend Foyn får besøk av en kvinne som har rømt fra sin kjendismann. Hun blir trakassert, overvåket og truet på livet. Kaja Bye har stukket av fra mannen med to små barn, til et sommerhus i Vestfold.
Advokat Foyn har ikke så mange saker. Han lever egentlig et noe stusslig liv i Tønsberg, med Sanktbernhardshund, veteranbil og fuktige møter på brune kafeer med en av byens polititjeneste-menn.
Etter hvert som Foyn involverer seg i Kaja Bye, får han føle hvordan et «usynlig» nettverk sørger for at han mister det han har av saker.
Hans bistand for å hjelpe kvinnen med skilsmisse trekker ham inn i et miljø der torpedoer opererer med alt annet enn muntlige trusler. Heller ikke Kaja Byes personlighet er såre enkel. Hun gir ham mange grunner til å stille spørsmål. Til slutt stilles han overfor et «drepende» dilemma. Handlingen foregår i København, Vestfold, Oslo og litt i London. Jan Mehlum skriver med intensitet og nerve som ikke levner store muligheter til å legge boka ifra seg når du først har begynt å lese.
Vi er nødt til å vite hva den litt naive og tuslete advokaten hele tiden roter seg borti, hvorfor i all verden han hele tiden gjør gale ting og til slutt hvordan i huleste han skal komme seg ut av alle vanskelighetene. Spennende fra først til sist, med andre ord.
«En nødvendig død» er Mehlums femte krimroman. Han debuterte i 1996 og fikk Rivertonprisen i 1998 med «Kalde hender.»
Den siste romanen kan anbefales. Det er glimrende underholdning en weekend på hytta eller i sofakroken.

Bjørn Berg
__________________________________________________________


KULTURSPEILET:

Utmerket påskekrim

Svend Foyn er en ensom rytter i advokatmiljøet i Tønsberg. Han er fryst ut av sitt tidligere arbeidsfellesskap, skilt, har en datter, kan være uheldig å stamme når han blir nervøs og hunden Hulda er hans beste venn.
På danskebåt tur med sin tenåringsdatter og hennes venninne, legger han godt merke til familien i nabokahytten, mannen er en kjent mediefigur, damen liten og fraværende og deres to små barn. Om natten hører han bråk. Foyn smyger seg inntil døren deres og lytter. En mannsstemme, protester fra en kvinnestemme og så et dempet skrik.
Ett år er gått og en dag befinner den lille og fraværende damen seg på kontoret hans og hun ber ham ydmykt om hjelp. Hun er livredd og vil skilles fra sin ektemann, noe som viser seg å ikke være enkelt

Jan Mehlum serverer en skikkelig spennende, norsk kriminalroman. Her møter vi mildt sagt usympatiske kjendiser, torpedoer ruset på sine egne muskler, maktens mange korridorer og ikke minst maktesløshet.

Utmerket påskekrim!

Jan Mehlum (f. 1945 i Tønsberg) har skrevet fire bøker tidligere, En nødvendig død er hans femte. Kalde hender (1998) ble tildelt Rivertonprisen som årets beste kriminalroman.

Grethe K. Edvartsen


____________________________________________________


OPPLAND ARBEIDERBLAD:

Tøffing fra Tønsberg

Tøffingen fra Tønsberg, advokat Svend Foyn, får et oppdrag - for en gangs skyld. En kvinne blir trakassert av eks-mannen, en sjarmerende kjendis-psykopat med stor makt og hardtslående argumenter. Kvinnens barn er også truet - og overgriperen har en lang historie som mishandler av tidligere bekjentskaper. Nå vil kvinnen ha Foyns hjelp til å oppnå skilsmisse. Det skal vise seg lettere sagt enn gjort. Trusler, overvåking, tyveri og overfall forekommer ikke bare hos kvinnen, men i stadig økende grad hos Svend Foyn, hans datter og hund inkludert. Politiet forholder seg passive, bortsett fra at de ser med enda større skepsis på advokaten, hvis rykte allerede er særdeles frynsete. I tillegg trekker psykopaten i trådene, og sørger for at flere av Foyns gamle kunder trekker seg.
En nødvendig død er Tønsberg-mannen Jan Mehlums femte roman om advokat Foyn, den tøffe, stammende, fraskilte hundeeieren og veteran-Jaguar-fantasten, som opptrer mer som hardkokt detektiv à la amerikansk krim-tradisjon fra 60 år tilbake enn som jurist. Av tittelen fremgår at et mord begås, under mystiske omstendigheter. Den hardt prøvede hovedpersonen, som ikke er identisk med harpunoppfinneren, men stadig risikerer besøk av torpedoer, får mye å bale med. Resultatet er vellykket. En nødvendig død inneholder plausible intriger, bra miljøskildringer, action så det holder og en tilfredsstillende dose svart humor. Krimgåtene beveger seg innen politisk korrekte rammer. Det kan nok merkes at opphavsmannen er amanuensis og sosiolog, men aldri på noen plagsom måte. Trådene nøstes opp på tilforlatelig - kanskje ikke altfor overraskende - vis, og 240 sider krim leses med den største fornøyelse. En påklistret runde i sengehalmen trekker litt ned, sammen med tidvise beskrivelser av «dokumenthauger» arbeid med ordinære saker, og opptil flere kostbare middager med påfølgende barbesøk, der informanter og andre bekjente deltar. Disse elementer skurrer litt, sammenholdt med Foyns stadige bekymring over at kundekretsen faretruende nærmer seg nullpunktet, med tilsvarende ebbe i kassen.

Odd Erik Hagen
___________________________________________________

HAMAR ARBEIDERBLAD:

Sælebotsdød

Vi snakker noen ganger om «en sælebotsdød» og at «det var godt at han fikk slippe nå».
Men hva når sælebota er størst for de gjenlevende, som sukker lettet over at det var godt å slippe ham?
I «En nødvendig død» er det en slik sælebotsdød Jan Mehlum bygger til. Den loslitte litterære klisjé, tønsbergadvokaten Svend Foyn, oppsøkes igjen av en gråtende kvinne på sitt brune kontor. I denne femte Foyn-fortellingen heter kvinnen Kaja Bye, og problemet Jonas har samme etternavn og er hennes ektemake. Han er høyprofilert kjendis med stort medietekke og politiet tror ikke døyten på Kaja når hun beskylder ham for trakassering og trusler. Mehlum passer på å garnere fortellingen sin med en tidsriktig, men akk så klisjépreget dose politiforakt, alibiet er at romanen handler om makt og avmakt på mange plan. Det er pent tenkt, men slik det presenteres blir det bare garnityr over en ellers ikke veldig original kriminalhistorie.
Foyn oppdager naturligvis fort at Kaja snakker sant. Jonas Byes glansede forside skjuler et forferdelig markspist indre, og boka er ikke mange sidene gammel før det blir klart at drittsekken gjør alle en tjeneste ved å dø.
Hadde bare Jan Mehlum gjort leserne den tjenesten å la det skje kjappere og med mindre klisjeer, Bache Gabrielsen og jaguarkjøring mellom Tønsberg og Oslo undervegs. Når fortellingen endelig fortettes og tilsløres såpass at vi nesten kaster vrak på det vi skjønte helt fra starten av, er det for seint. Når vi sukker ut i lufta allerede på side 33 nytter det ikke at siste fjerdedel av boka tar seg noe opp. Sælebotslutten kommer for seint. Det var godt at vi fikk slippe nå.

Omtalt av: Tea Lie
___________________________________________________


KVINNER OG KLÆR:

MISHANDLING.

En nødvendig død handler om et meget aktuelt tema; kvinner som blir truet på livet av tidligere kjærester og ektemenn. I denne romanen er ektemannen en kjent mediehelt, noe som ikke gjør situasjonen lettere for kvinnen. Dette er Jan Mehlums femte bok med Tønsberg-advokaten Foyn i hovedrollen. Foyn får bruk for all sin stahet og rettferdighetssans i forsøket på å avdekke sammenhengene i en dramatisk historie uten vinnere. Med tilbakelent humor og hardkokt driv føres denne intense krimfortellingen om en varslet katastrofe fram mot et uventet utfall.

Jan Mehlum:
"En nødvendig død"
Gyldendal.
__________________________________________________________


BERGENSAVISEN

En nødvendig død.

Gyldendal 339 sider, innbundet Pris: 299 kroner

Den femte boken om Tønsberg-advokaten Svend Foynd levner ingen tvil, men viser at for-fatter Jan Mehlum er trygt plassert i eliten av norske krimforfattere. I denne boken tar Mehlum leseren med seg på en eneste lang opptur, sam-tidig som han tøyer strik-ken for hovedpersonen til langt over bristepunk-tet, og det er ikke advo-katetikk det dreier seg om.
Den snille bakgårds-advokaten blir oppsøkt av en kvinne som prøver å bli skilt fra sin suksess-fulle TV-kjendis mann.
Hun forteller om vold, trusler og trakassering, mens ektemannen på sin side hevder at kvinnen er psykisk usta-bil og innbiller seg ting.
Kvinnen har søkt tilflukt sammen med barna i et avsidesliggende som-nmerhus, men blir likevel fulgt med argusøyne av ektemannen.
Hos politiet er det ing-en hjelp å hente.
Mehlum er poengtert og treffsikker i en ugjennomskuelig intrige, og makter å formidle uhygge fra første stund, men uten å glemme at det også finnes et humor aspekt i det meste.

MONIKA NORDLAND YNDESTAD

__________________________________________________________


FEDRELANDSVENNEN:


EN NØDVENDIG DØD

En velskrevet kriminalroman der helten leter etter morderen samtidig som han selv er sterkt involvert.


Tidligere Riverton-prisvinner, sosiolog og førsteamanuensis ved Høgskolen i Vestfold, Jan Mehlum, fortsetter sitt lovende forfatterskap. Hans femte bok med den lett stammende, varmhjertede advokaten Svend Foyn i hovedrollen holder god kvalitet. Han er trofast mot hjembyen Tønsberg, rett nok med avstikkere til Oslo og London, men det er i et ensomt hus utenfor Vestfoldbyen den vakre og hjelpeløse Kaja Bye holder til. Hun ønsker skilsmisse fra sin voldelige kjendisektemann Jonas Bye, men det er helt annet enn enkelt.
Kaja Bye er blitt truet på livet av sin manipulerende ektemann, men politiet tar henne ikke alvorlig. Derfor kommer hun til Svend Foyn som etter hvert blir klar over at han har stukket hånden inn i et skikkelig hvepsebol med overvåking, trusler, tapte klienter og etter hvert det som enda verre er. Når et lik blir resultatet, gjør Foyn et skjebesvangert valg, noe som blir opptakten til en nervepirrende periode. I sine beste perioder er dette krim i toppklasse, og avslutningen er også både overraskende og spesiell.

Dette er en velskrevet fortelleing om maktbruk og avmakt, men også med en undertone av humor. Litt amorøse tilbøyeligheter har han også, den litt forsofne småbyadvokaten - den vakre Kaia har også flotte venninner, må vite.

Her til lands er jo av en eller annen grunn krimbøker spesielt populære ved påsketider. Og «En nødvendig død» er absolutt anbefalelsesverdig påskeproviant.

Fritjov Øverland

21. mars 2002

__________________________________________________________


BOKKLUBBEN KRIM & SPENNING:

En nødvendig død?

"Hun studerte hendene sine. - Jeg trenger beskyttelse, sa hun endelig."

Advokat Svend Foyn i Tønsberg frister en yrkesmessig utrygg tilværelse. Han har aldri likt å jobbe med familisaker, men det er langt mellom oppdragene, og privat er det også tørketid. Sanktbernhardshunden Hulda er den eneste kvinnen i hans liv, bortsett fra tenåringsdatteren Mari. Dessuten har han aldri klart å si nei til en kvinne i nød.

Kamp om barna
En dag oppsøker en vakker, ung kvinne ham og forteller at hun blir psykisk og fysisk trakassert av sin kjendismann. Kaja Bye vil skilles, men mannen, Jonas Bye, beskylder henne for å være mentalt syk og ute av stand til å ta hånd om de to mindreårige døtrene. Svend Foyn tar naturligvis saken. Han trenger honoraret, men høyst uprofesjonelle motiver virker også inn. Han klarer ikke å si nei til en tiltrekkende kvinne i nød, til det er hans ridderlige instinkter for sterke.

Sykelig kontrollbehov
Før han vet ord av er Svend Foyn vevet inn i et nett av fortielse og bedrag. Saken handler tilsynelatende om en ektemann med sterkt kontrollbehov og psykopatiske trekk som systematisk bryter ned helse og selvfølelse hos sin kone. Det skitneste arbeidet overlater han til profesjonelle som gjør det meste for penger, inklusive mord. Men saken viser seg å handle om langt mer enn et mislykket ekteskap og en gal ektemann.

Overraskelser
I denne femte kriminalromanen med Tønsberg-advokaten Foyn i hovedrollen, får han bruk for all sin stahet og rettferdighetssans i forsøket på å avdekke sammenhengene i en dramatisk historie uten vinnere. Med tilbakelent humor og hardkokt driv føres denne intense krimfortellingen om en varslet katastrofe fram mot et uventet utfall.

Jan Mehlum
En nødvendig død
Innb. 350 s.
Forlag: Gyldendal
__________________________________________________________


GJENGANGEREN

MEHLUM BLIR STADIG BEDRE

Kvinnemishandling! Fysisk og psykisk tortur er hovedtemaet i Jan Mehlums siste krimroman - en roman hvor store deler av handlingen foregår i Tønsberg og på Nøtterøy.
Men for å skape større rom og et videre perspektiv lar Mehlum også denne gang hovedpersonen - advokat og privatetterforsker Svend Foyn - foreta en rekke "søk" med veteran-Jaguaren. Raske visitter til både Drammen og Oslo, samt Horten, - med Hulda i baksetet - skaper nødvendig driv og et like nødvendig "eksotisk" persongalleri - - - og flight 761 til London gir handlinen en ny dimensjon; for en real norsk skurk har gjerne flere svin på skogen.
Likevel, det hele begynner på danskebåten der Svend Foyn opplever at ekteparet Kaja og Jonas Bye har en skikkelig kontrovers hvor knyttnever og blåveiser skal kneble ektefellers frihetstrang.
Dette intermessoet er neppe noen engangsforeteelse, og ett år senere oppsøker Kaja Bye Svend Foyn på hans spartanske advokatkontor i Tønsberg. Hun har flyktet fra ektemannen på Frogner og flyttet inn i et sommerhus på Foynland sammen med to mindreårige fra første ekteskap.
En vakker kvinne i passende alder kan virke forstyrrende på Foyns ofte negative syn på kvinner generelt - og kan komplisere engasjementet i en vanskelig sak. For er Kaja Bye den hun gir seg ut for å være - og er ektemannen den kvinnemishandleren hustruen frykter alle døgnets timer?
Mye tyder på at Kaja Byes redsel er berettiget, og at Jonas Bye dessuten har engasjert en rekke "torpedoer" for å tvinge Kaja tilbake til Frogner.
Romanens peripeti inntreffer da en av hovedpersonene blir skutt - et drap som snur opp ned på hele etterforskningen. Nå er det plutselig flere personer som får sin fulle hyre med å berge skinnet og ikke risikere å stå skolerett hos etterforsker Wilhelm Mørk og politiadjutant Anne Rønningen ved Tønsberg politikammer.
Selv om Mehlum satser på "velbrukte" temaer som kvinnemishandling, hvitvasking og underslag, behandles stoffet på forfatterens helt personlige måte. Han graver seg sjelden for dypt ned i problematikken - på en trettende måte. Heller forsøker Mehlum å skape driv og spenning - alltid på jakt etter nye innfallsvinkler.
I "En nødvendig død" finner leseren en avstemt balanse mellom dramatikk og sjarmerende hvileperioder, gjerne med hovedpersonen i godt selskap med Wilhelm Mørk hvor det spilles sjakk samtidig som god mat og mye godt drikke sørger for at et nødvendig vennskap pleies. For Mørk og Foyn er mer parhester enn motpoler når de frekventerer Tønsbergs bedre spisesteder. Det samme kan ikke sies når det gjelder Foyn og Rønningen, men samarbeidet går bedre enn i de tidligere romanene.
Likevel er det åpenbart at Foyn har et horn i siden til påtalemyndigheten selv om ironien ikke er så krass som vi er vant med. Og Mehlums/Foyns oppfatning av lokalpressens udugelige journalister nevnes ikke med et ord.
Men dermed ikke sagt at romanen ikke holder gammel stil med vittig humor. Her er mye å smile av, men alt er liksom lagt på et høyere plan. Et absolutt smart trekk fra forfatterens side!!
"En nødvendig død" er et absolutt vellykket prosjekt - en finstemt roman med vel funderte innspill, presentert i en tiltalende språkdrakt!

Jan Mehlum
En nødvendig død
Gyldendal

AV JON TERJE GRØNLI

__________________________________________________________


FINNMARKEN:

TO GODE KRIMBØKER TIL PÅSKE!

Jan Mehlum
En nødvendig død
Gyldendal
340 s.

Hardkokt driv
Jan Mehlum spenner opp et stort lerret med sin femte roman om Svend Foyn, Tønsbergadvokaten som kjennetegnes med lett stamming, rød jaguar, en stor sanktbernhardshund og hang til Bache Gabrielsen og John Coltrane.
Kaja Bye, gift med psykopaten Jonas Bye, mediemogul og investor, engasjerer Foyn i håp om å slippe unna ektemannens jerngrep. Likevel får man gjennom hele boka et inntrykk av at det er noe galt med henne, Svend Foyn sliter også med sin klients troverdighet. Den nagende følelsen av at Kaja Bye ikke er den hun gir seg ut for, slipper ikke taket før til siste slutt. Da først får vi visshet. Dette er ulidelig spennende og meget godt gjennomført av forfatteren.

"En nødvendig død" byr på action fra første til siste side; vi dras med i et virvar av villspor og hemmeligheter, og vi møter et utall personer som alle blir troverdig skildret og vi har, i likhet med Svend Foyn, problemer med å se løsningen på alle flokene. Advokatoppdraget fører Foyn på mange reiseoppdrag, over til England og rundt omkring Tønsbergområdet. Han havner tidlig opp i et etisk dilemma som nesten tar knekken på ham, men han gir heldigvis ikke opp. Han har god støtte i sin tenåringsdatter Mari, som han som fraskilt far har besøk av i ny og ne, og ikke minst sin mest lojale venn, sanktbernhardshunden Hulda.

I denne drivende gode kriminalromanen, hvor etterforskning og undersøkelse fortsatt utgjør de viktigste ingredienser for å få løst en sak, klarer forfatteren merkelig nok det kunststykket å samle alle løse tråder til slutt.

__________________________________________________


SANDEFJORDS BLAD:

MEHLUM SKUFFER IKKE

Med "En nødvendig død" utgir Jan Mehlum (f.1945) sin femte kriminalroman med Tønsberg-advokaten Svend Foyn som gjennomgangsfigur. Mehlum debuterte som kriminalforfatter i 1996 og høstet fra første stund berettigede lovord fra kritikerne. For "Kalde hender" (1998) ble han tildelt Rivertonprisen for årets beste kriminalroman. Hans bøker er nå oversatt til tysk, nederlandsk og svensk.

Denne gang oppsøkes Foyn av Kaja Bye, som blir forfulgt og trakassert på en særdeles infam måte av sin voldelige ektemann Jonas Bye. Han er forhenværende skuespiller og tv-stjerne, nå en kynisk forretningsmann i dot.com-bransjen. Kaja har sammen med sine to mindreårige barn søkt tilflukt i et sommerhus på Foynland. Nå ønsker hun Foyns hjelp for å ordne formaliteter rundt skilsmissen.

Foyn, hvis advokatpraksis ikkE er av de mest innbringende, takker ja til oppdraget og begynner sine forberedelser i sakens anledning. Det gjør også Jonas, noe så vel den nærmeste familie som Foyn ettertrykkelig skal få føle.

Dette viser seg ganske snart å utvikle seg til en sak Foyn med fordel burde ha takket nei til. Men slik vi har lært ham å kjenne, har han en iboende rettferdighetssans, og den svikter ikke her heller. Riktignok kan en til tider stille spørsmål ved hans noe lettsindige omgang med vedtatte moralnormer, men hensikten helliger som kjent middelet. Hvor langt offeret kan tillate seg å gå når det gjelder hevn, blir også et moralsk dilemma.

Handlingen skyter fart og spenningen tiltar. Foyn trekkes inn i et kynisk maktspill hvor forfølgelse, vold og drap utgjør noen av ingrediensene. Det meste av den ytre handlingen er lagt til Tønsberg og omegn; med kortere avstikkere til Oslo. En spennende avledningsmanøver Foyn foretar til London, hører så avgjort til et av romanens høydepunkter på flere vis.

Spenningsmomentene holdes intakt hele veien mot en slutt som slett ikke er forutsigbar.

I tillegg gir Mehlum oss små riss fra dagliglivet i Tønsberg, skildret med lun humor, spissfindige og treffende kommentarer. Foyns noe haltende privatliv blir også viet oppmerksomhet; men han framstår tross alt som et sjarmerende og sympatisk bekjentskap.

Atter viser Mehlum seg som en ytterst behendig kriminalforfatter. Han evner å forene en spennende ytre handling med en underliggende tematikk som maner til ettertanke. Romanen har således sosialrealistiske elementer, hvor det settes søkelyset på mindre flatterende sider av samfunnsutviklingen i vår tid. Dette bidrar til å gi kriminalsjangeren en utdypende og berikende dimensjon. Her fokuseres det blant annet på kvinnemishandling. Og hva med politiet og dets unnfallenhet i saken?

Mehlums økende leserkrets vil neppe bli skuffet denne gangen heller, og det er å håpe at Foyn blir sendt ut på nye, spennende oppdrag.

BJØRN S. JACOBSEN
__________________________________________________


DAGBLADET:

GRÅSVART KRIM

Solid småbykrim med advokat Svend Foyn i hovedrollen

Krimforfatter og sosiolog Jan Mehlum fortsetter som han stevner med sin femte bok om den lettere forsofne advokat Svend Foyn, Tønsbergs svar på Varg Veum.

I sentrum for historien står en vakker og hjelpeløs kvinne. Kaja Bye ønsker skilsmisse fra sin voldelige og manipulerende kjendisektemann. Sammen med sine barn har hun søkt tilflukt i et ensomt beliggende hus utenfor Tønsberg. I buskene lusker truende menn, og det kan også synes som hun overvåkes elektronisk. Nervene er på høykant, og Foyn forsøker seg som ridder. Men situasjonen spisser seg til, og når et lik dukker opp, foretar han et skjebnesvangert valg.

"En nødvendig død" er gjennomgående velskrevet, kjekk og så smått kynisk i tonen. Med sin forsiktige blanding av småbythriller og samfunnskritikk skriver Mehlum seg videre inn i hardkokttradisjonen. Ikke dårlig å gjøre lille, vennlige Tønsberg til et overbevisende åsted for forfølgelse og død.

Og årets bok har klare svarte trekk; høk over høk i klassisk stil. Foyn leter etter morderen, men er selv dypt involvert. Samtidig har han amorøse interesser, ikke bare i Kaja Bye, men også i flere av hennes trofaste venninner. Både Foyn og leseren får en ubehagelig følelse av å være på utrygg grunn under jakten på morderen. Hva er sannheten? Hvem lurer hvem?

En svakhet er lengden. Boka kunne tjent på å være strammet inn, og samtidig utnyttet det opplagte spenningspotensialet bedre. Spille enda mer på historiens svarte element. Kanskje også driste seg til å eksperimentere med sjangerens litterære muligheter. Det virker som forfatteren har hatt det travelt. Men alt i alt: Atter en solid, norsk krim fra Mehlums hånd.

TONJE TVEITE

_________________________________________________________


BERGENS TIDENDE:

Svend Foyn No.5

4 stjerner av 6

Tønsbergadvokaten Svend Foyn oppsøkes av en vakker dame med kinkig problem: Hennes mediekjente og sjarmerende ektemann er en brutal bølle med psykopatiske trekk. Hun vil ha skilsmisse, mens han truer med drap. Politiet er avventende, og hjelpsomme Foyn roter seg oppskriftsmessig inn i vold, mord og uheldige disposisjoner, som koster ham blant annet en mørbanket datter, forgiftet hund og brutal slakt av en lekker, rød Jaguar veteranbil.

I sin femte roman om denne klassiske loslitte helten er Jan Mehlum i godt driv fremover. Han pakker inn et hverdagsproblem - maktmisbruk og avmakt i familiesfæren - i en greit konstruert historie, og med alle sjangerens forventede virkemidler, inkludert en ulmende uro over den vakre dames pålitelighet. Til tider vel Texas, men den ene mot de mange må ofte være tøffere enn toget. Mehlums beste til nå.

LARS HELGE NILSEN
_________________________________________________________


DAGSAVISEN:

DØDELIG SJARM FRA TØNSBERG

Usedvanlig velopplagt og drivende spennende thriller
5 av 6 stjerner.

Tidligere Rivertonprisvinner Jan Mehlum holder koken i sin nye krim "En nødvendig død."

Jan Mehlum blir bare bedre og bedre. Hans femte roman, "En nødvendig død", byr ikke bare på pirrende spenning fra første til siste side, men også på humor, situasjonskomikk og en slentrende skrivestil som sjarmerer leseren i senk.

Mehlum holder fast ved sin frynsete hovedperson, advokaten Svend Foyn og bikkja hans Hulda. Dette er virkelig a killing team, i betydningen uimotståelig - de virker ikke like "drepende" på de gangsterne de til enhver tid forfølger. Den uhøytidelige, lett ironiske tonen, det uryddige dagliglivet til hovedpersonen og i tillegg hans uspiselige framtoning, sett fra det gode småbyborgerskaps side, bidrar til denne bokas sjarm. Mehlum har truffet en tone og en stil som gjør spenningsromanene hans til elegant underholdning, uten å bli overflatiske eller uengasjerende.

Tematikken er alvorlig nok. Denne gang dreier det seg om kvinnemishandling og kvinner på rømmen fra sjalu, voldelige og sykelig kontrollerende ektemenn.

Svend Foyn blir oppsøkt av Kaja Bye, en kvinne som ber om beskyttelse mot sin voldelige ektemann, som for øvrig er mediekjendis.

Foyn, som har noen dårlige erfaringer i bakhodet, og som dessuten er ekskludert fra den lokale advokatforening, kvier seg for oppdraget. Men en heller slapp økonomi tvinger ham til å si ja. Helt upåvirket av den vakre Kaja er han heller ikke. Han er i det hele tatt sjelden upåvirket av kvinner, med noen ufordragelige unntak, naturligvis.

Det skal vise seg at advokat Foyn har stukket hånden inn i det berømte vepsebolet. Mystiske hendelser, overfall og innbrudd følger på hverandre, inntil det hele kuliminerer i et drap. Foyn er ingen plettfri etterforsker, men opplever ofte å stå litt dypt i problemene.

I denne siste romanen opplever han det verst tenkelige, han befinner seg plutselig og uforutsett i et drepende dilemma. Hans metoder ville ikke tålt å bli lagt under en politilupe. Men så er den samme Foyn heller ingen stor beundrer av politiets metoder.

Derimot er han en ridder på rettferdighetens skrøpelige øk, og han gir seg ikke verken for første eller andre sverdslag.

Mehlum holder spenningen ved like gjennom kjappe og effektive klipp og skifte av scener og personer, og mer eller mindre oppklarende møter på brune kafeer eller i private stuer med nyskilte kvinner.

Dialogene er kvikke med humoristisk innslag og ironisk spenst.

Og når leseren tror at mysteriet er avslørt - ja da trekker forfatteren en ny overraskelse fram fra ermet. Jan Mehlum klarer det kunststykke å by på det uventede når saken synes gjennomlyst og oppklart.

"En nødvendig død" er en usedvanlig velopplagt og drivende spennende thriller.

TURID LARSEN
_________________________________________________________



DAGBLADET:

Jan Mehlum har tatt for seg et både aktuelt og ubehagelig tema i sin nye kriminalroman "En nødvendig død". Boka handler om en kvinne som blir forfulgt av sin voldelige ektemann.

Jeg tror ikke jeg tar hardt i hvis jeg sier at tusen kvinner og et par tusen barn lever i konstant frykt for å bli drept. Jeg har intervjuet en del kvinner som lever under slike forhold, og selv en mann med min fantasi er blitt ganske sjokkert over det som har pågått i år etter år. De kommer med anmeldelser, men de blir avvist, ikke trodd. Jeg har hørt hårreisende historier, sier forfatteren og sosiologen Mehlum, som bruker mye tid på research til sine bøker.

Gåsehud
Research er selve utgangspunktet. Jeg har brukt kontakter i krisesentre og forskningsrapporter - det foreligger mye dokumentasjon om kvinner som blir forfulgt av besatte menn. Jeg har et eksempel, jeg fikk gåsehud da hun fortalte historien sin. Hun er en velutdannet kvinne i tretti-åra, som giftet seg med en mann som viste seg å være en kontrolfreak. Etter hvert begynte han å slå henne. Hun flytter fra ham, men de flytter sammen igjen siden hun har blitt boende i samme by. Så flytter hun til Oslo, men oppdager snart at noen har vært i leiligheten hun bor i. Snart begynner trakasseringen på nytt. Hun flytter igjen, denne gang til en leilighet med kodelås. Men en dag hun kommer hjem, sitter ektemannen ved stuebordet og drikker kaffe. Han sier ingenting, rydder koppen på plass og går. Men i døra sier han: En dag kommer jeg til å drepe deg. Så går han ut. Jeg intervjuet denne kvinnen for et halvt år siden, og jeg vet ikke hva som er skjedd med henne siden. Det verste utfallet må bli at jeg leser i avisa at hun er blitt drept. Hva gjør du da, når du er utsatt for en så besatt person? Det var noe av det som inspirerte meg til å lage dette plottet, sier Jan Mehlum.

Sosialrealistisk
Og plottet i "En nødvendig død" dreier seg om Kaja Bye, som har flyttet fra sin evoldelige kjendismann Jonas Bye, en vellyket skuespiller og tv-underholder som ingen tror noe vondt om. Men Kaja, som har søkt tilflukt på Foynland utenfor Tønsberg, overbeviser Svend Foyn om at Jonas virkelig er ute etter henne.

Jeg prøver å ta fatt i den sosialrealistiske tradisjonen, ønsker å prøve å utvide den litt. Men hadde dette vært en helt sosialrealistisk bok, ville hun blitt drept. Jeg fikk lyst til å introdusere noen moralske problemer. I dette tilfellet tar offeret igjen. Da er spørsmålene: I hvilken grad skal hun ta igjen, og i hvilken grad kan det aksepteres? Alle kan komme opp i en sånn situasjon, når det er så lite bistand. Da kan løsningen bli dramatisk, særlig for å beskytte barna.

"En nødvendig død" er Jan Mehlums femte roman om advokaten og hobbyetterforskeren Svend Foyn, som har Tønsberg som tilholdssted, men som drar både til Oslo og London for å ha ordnet opp i denne historien.

KURT HANSSEN

_________________________________________________________



ØSTLANDSPOSTEN:

GLITRENDE VESTFOLDKRIM

Klaff igjen: Jan Mehlum er ute med nok en kriminalhistorie om advokaten Send Foyn - og det er blitt full klaff igjen.

Nå er han her igjen, den litt loslitte Tønsberg-advokaten med det velklingende navnet Svend Foyn. Og nok en gang lar Foyns skaper, forfatteren Jan Mehlum, sin litterære hovedperson bli viklet inn i en spennende og engasjerende historie, passe innviklet og med innlagte overraskelser, akkurat slik en god kriminalhistorie skal være.

At Jan Mehlums femte kriminalroman om Svend Foyn foreligger akkurat i passe tid før påske, er neppe noen tilfeldighet. For av en eller annen grunn er påsken høysesong for kriminallitteratur her til lands. Og om man akter å følge denne særnorske lesertradisjonen, er Mehlums "En nødvendig død" et godt alternativ, som kan anbefales på det varmeste.

Denne gang blir Foyn engasjert av en kvinne som vil ut av et ekteskap med en voldelig og dominerende ektemann, som til overmål er kjendis i riksmålestokk. Dermed begynner en historie som involverer trusler og innbrudd, torpedovirksomhet og brå død - og som Foyn på sin sedvanlige måte tukler seg mer inn i enn godt er.

Mer skal vi ikke røpe av handlingen. Vi kan bare konstatere at Jan Mehlum får et stadig bedre grep om kriminalsjangeren. Riktignok kan Svend Foyn også oppfattes som en slags klisjé, i tradisjon med eksempelvis Raymond Chandlers litt loslitte og alkoholkonsumerende detektiv Marlowe. I forbindelse med Mehlums forrige bok "En rettferdig dom", mente vi å kunne slå fast at den godeste Foyn nå var blitt "fastere i fisken", og framfor alt mer helstøpt og troverdig. I årets bok befestes dette inntrykket ytterligere.

Jan Mehlum skriver rett og slett drivende godt og spennende. At hans kriminalhistorier i hovedsak utspiller seg i Tønsberg og distriktet rundt, gir en ekstra dimensjon for oss vestfoldinger. Vi kjenner oss igjen på de veier og stier som handlingen fører helten - eller egentlig antihelten - inn på.

Jan Mehlum er til daglig sosiolog og førsteamanuensis ved Høgskolen i Vestfold. På fritiden skriver han altså krimbøker, og det så godt at han i 1998 kunne hente Riverton-prisen for beste kriminalroman det året. At Mehlum praktisk talt bare er blitt bedre og bedre, sier det meste. "En nødvendig død" er et lysende eksempel på at vold, død, forbrytelser og elendighet faktisk kan være glimrende underholdning. I hvert fall når det hele blir anrettet slik Jan Mehlum gjør det.

SVEND E. HANSEN

________________________________________________________



VG:

"EN NØDVENDIG DØD"

STEMNINGSFULL SMÅBYKRIM

5 stjerner av 6


Selv om Tønsberg-advokaten Svend Foyn kan være irriterende genreriktig, er han også full av sjarm, øyne som ser og hjerte. Kort sagt en likandes kar. I "En nødvendig død" møter han en mishandlet, separert kvinne og barna hennes. Den voldelige ektemannen vil slett ikke skilles og nekter seg ingenting for å hindre avmarsjen; sjarm, manipulering, overvåking, vold, isolering, narkotika og torpedoer. Kvinnen får altfor dårlig beskyttelse av politiet mot skruppelløse psykopatektemenn. Denne kvinnen går til loslitte og uortodokse Foyn. Ektemannen er en høyt profilert kjendis og forretningsmann. Men alt mannen bruker mot kona, kan også brukes mot ham. Det er bare å slippe leselysten løs.

BERIT KOBRO

_________________________________________________________



AFTENPOSTEN:

KUN EN AV ÅRETS PÅSKEKRIMMER OPPNÅR TOPPKARAKTER, "ET LITE DRAP I LISBOA" AV BRITEN ROBERT WILSON. FIRE ANDRE LIGGER IKKE LANGT ETTER, JAN MEHLUM HAR SKREVET EN AV DE NESTBESTE. IDET VI NÆRMER OSS DEN STILLE UKE, ER DET BARE Å STORME BOKLADENE. LITTERATURDIREKTØR TERJE STEMLAND HAR FORHÅNDSLEST 24 BØKER.


SIGNATUREN ER UMISKJENNELIG
Jan Mehlums "En nødvendig død" er nok et prov på forfatterens særegne skrift:
5 stjerner av 6

Jan Mehlum er trofast mot hjembyen Tønsberg i sin femte kriminalroman; mye av handlingen foregår her. En del av dramatikken er lagt til Oslo, men det er en fordekt Londontur som representerer bokens høydepunkt. Ellers er hans penn også denne gang seg selv lik - snedigheten, lunheten, det tørre vidd, fremfor alt sjarmen - signaturen er umiskjennelig.

Etter en ubehagelig reise på danskebåten blir den ikke altfor velansette advokaten Svend Foyn oppsøkt av Kaja Bye ett år senere. Hun har forlatt sin voldelige ektemann, kjendisen Jonas Bye, og bosatt seg med sine to små døtre i et sommerhus i Vestfold. Hun er blitt truet på livet av ektemannen, og ønsker nå å ta ut skilsmisse. Politiet tar henne ikke på alvor. Med dette stikker Svend fingrene i det proverbielle vepsebol. Ett er at Jonas med hell prøver å få Kaja erklært utilregnelig, det annet at han fra sin bolig på Frogner i Oslo synes å ha oversikt over hva hun til enhver tid foretar seg; også Svend mener seg å være overvåket. Verre er at advokaten mister klienter i fleng, at noen prøver å rette avgjørende slag mot hans yrkesrenomé; Jonas' nettverk er å sammenligne med edderkoppens spinn.

Nevnte Londontur er en studie i forstillelse og nervepirr. Etter det mattes handlingen litt, men spenningensriene river og sliter i leseren med jevne mellomrom. Og avslutningen blir alt annet enn hva man skulle forvente.

TERJE STEMLAND
_________________________________________________________


EN NØDVENDIG DØD ?

Publisert 08.03.2002 09:16

Den siste kriminalromanen til Jan Mehlum er et godt, kriminal-litterært håndverk, om et tema som er skremmende aktuelt.

JAN MEHLUM:
"En nødvendig død"
(Roman, Gyldendal 2002)

Allerede tittelen forteller oss at minst ett dødsfall inntreffer i Jan Mehlums siste kriminalroman, og man skal ikke ha en altfor utviklet fantasi for å tenke seg at det dreier seg om drap. Men "en nødvendig død?" Når er det egenetlig nødvendig å drepe? Det er selvsagt ikke et enkelt spørsmål å besvare, men det er vanskelig å bli moralsk forarget over dødsfallet i denne boka. Og var det forresten et drap, eller var det et uhell?
Denne femte boka til Mehlum baserer seg på et svært aktuelt tema, nemlig vold mot kvinner. Den noe rufsete Tønsberg-advokaten Svend Foyn, som vanlig med Bache Gabrielsen-konjakk og sigarillos som viktigste næringsinntak, kommmer tilfeldigvis i kontakt med Kaja Bye da hun blir mishandlet av mannen sin, den tidligere TV-stjernen Jonas Bye - nå en tilsynelatende vellykket forretningsmann i den såkalte dotcom-bransjen.
Kaja tar kontakt med Foyn et drøyt år seinere. Hun har flyktet fra mannen og ut til sommerhuset på Nøtterøy med de to døtrene sine. Nå trenger hun hjelp av Foyn for å få skilsmisse. Selvfølgelig tar han saken, og det skal raskt vise seg at Jonas Bye ikke er en ufarlig mann å bryne seg på. De utspekulerte, kyniske og brutale metodene han bruker for å skremme Kaja tilbake, omfatter bl.a. bruk av torpedoer, skremmende telefon-oppringinger og andre måter å knekke Kajas mentale helse på.
Hos politiet er det liten hjelp å få, og Svend Foyn må igjen ty til utradisjonelle grep i lovens grenseland og vel så det i sine forsøk på å rydde opp. Det byr på mange nervepirrende situasjoner, og Jan Mehlum kan kunsten å holde leseren på pinebenken. Heller ikke i denne boka er løsningen gitt før på de aller siste sidene, og utfallet blir vel ikke helt som man trodde.
Det er ikke uten grunn at Mehlum har fått Riverton-pris og blitt oversatt til en rekke språk. Dette er nemlig godt kriminal-litterært håndverk innen den mer hardkokte realisme-sjangeren. Med temavalget skriver han seg dessuten rett inn i et skremmende aktuelt samfunnsproblem, ikke minst med tanke på hva som har skjedd bl.a. i Tønsberg-distriktet det siste året av denne typen volds-kriminalitet.

( http://www.nrk.no/distrikt/vestfold/programtorget/1705060.htm l)

_________________________________________________________


TØNSBERGS BLAD:

Stenstads anmeldelse "Svend Foyn stadig oppegående"

Anne Vestads artikkel "Diktning og virkelighet"

_________________________________________________________


KLASSEKAMPEN:

B
ESATTE MENN - OG MØRBANKA KVINNER

Kriminalforfatter Jan Mehlum er ikke nådig i sin oppfattelse av hvordan voldsmenn bør håndteres. Både som privatperson og som forfatter av boka En nødvendig død.


I Mehlums siste roman, En nødvendig død, blir en mann drept etter at han har mishandlet og trakassert sine koner.

­ En nødvendig handling, sier Mehlum, som forsvarer bruk av fotlenker for å hindre dømte voldsmenn i å nærme seg voldsofrene sine på nytt. Fotlenkene som varsler når en trår innenfor et forbudt område er blitt innført i Sverige og enkelte stater i USA.

Han mener en må være restriktive i bruken av elektronisk overvåkning. Men dersom det er idømt besøksforbud må en elektronisk fotlenke kunne pålegges, er Mehlums oppfatning.

Han påpeker at det å bryte besøksforbudet ikke får noen konsekvenser i dag. I beste fall blir en tilsnakket av politiet. Mehlum mener også at strafferammene på seks måneder for slike brudd er for trange.

­ Jeg liker egentlig ikke løsningen, men når konsekvensene er så alvorlige, må noe gjøres, sier han og viser til at minst ti kvinner blir drept årlig i Norge på denne måten. Mehlum mener dette er forutsigbare drap.

I boka berettes det om hvordan politiet med vilje somler bort en anmeldelse. Politimannen er en bekjent av den anmeldte. Mye kan også gjøres for å forbedre politiets innsats i slike saker, mener Mehlum.

Torpedoer og trusler
Mehlum er ikke bare krimforfatter, men også sosiolog, med arbeidssted på Høyskolen i Vestfold. Selv sosiologer kan lene seg til uortodokse løsninger for å bli kvitt plagsomme menn.

­ Jeg har hørt historier om folk som har leid torpedoer for å få en slutt på trakasseringen. De får 25.000 kroner, og trenger ikke gjøre noe mer alvorlig enn å slå litt på knærne, sier Mehlum. Og han er ikke i tvil om at han ville skutt hvis noen hadde truet hans egen datter på livet.

­ Sånn blir det når samfunnet svikter. Da åpner en for løsninger vi ikke vil ha, mener Mehlum.

Han forteller om noen som fikk et råd fra en advokat om å tromme sammen noen kamerater og drive mot-terror mot mannen.

­ De gjorde ikke annet enn å fotografere ham så han la merke til det og ringe ham til alle døgnets tider, for å gi han følelsen av at noen fulgte med ham. Til slutt ga han seg, nikker Mehlum erkjennende.

­ Det er jo sprøtt at en må gjøre slikt, men når dramatikken i konsekvensene blir så sterk, er det ingen vei utenom, mener han.

Vellykkede menn
En nødvendig død er Mehlums femte bok om advokaten Svend Foyn. Mehlum har gjort det til en studie i adferd hos kvinner som blir mishandlet og menn som mishandler. Fortellingens kvinnelige hovedperson, Kaja Bye, er gift med en vellykket kjendis. Mehlum mener det er vanskeligst å komme unna vellykka menn, fordi det er mye skam i å fortelle at en blir slått og fallhøyden for «fasadeklatrere» er høy.

­ Vellykkede menn er ekstra farlige. De har større troverdighet, flere kontakter og kan gjerne snakke for seg.

Kun få dager etter at Jan Mehlum hadde skrevet siste ord i boka, ble en kvinne drept to kilometer fra der han hadde plassert romanfortellingen sin, på Nøtterøy.

­ Prosjektet mitt er å skrive kriminalromaner med en sosial forankring, men ikke sosialrealistisk. Jeg prøver å bake inn ironi, humor og fantasi. Det er viktig å ha et bakteppe, mener Mehlum. ­ En kriminalroman må ikke bare være en røverhistorie.

Grundige undersøkelser
Mehlum har gjort grundige undersøkelser i forbindelse med En nødvendig død, mer enn vanlig, forteller han, og finner fram Kristin Skjørtens bok Voldsbilder i hverdagen. Politistatistikker er nøye gjennomgått og kontaktene med Krisesenterbevegelsen er gode.

­ Da jeg begynte å grave meg ned i dette feltet oppdaget jeg at det var mye større enn jeg hadde trodd, forteller Mehlum.

Om lag 300 kvinner i Norge har fått ny identitet, nytt personnummer og hemmelig bosted. Sannsynligvis er det flere tusen som venter på slik beskyttelse, ifølge Mehlum. Rundt 2500 kvinner er hvert år innom landets krisesentre. En fjerdedel av disse mener seg truet på livet. Mehlum antar at dette bare er toppen av isfjellet.

­ Det er vanskelig nok å få en voldsalarm. Det er helt absurd at det for eksempel er offeret som blir tillagt bevisbyrden i slike saker, mener han.

Personlige intervjuer
Mehlum har også snakket med en del kvinner som selv er voldsofre.

­ Noen av historiene får hårene til å reise seg, sier han, og forteller om en av kvinnene han intervjua.

Hun er en høyt utdanna kvinne i 30-årene, med en bra jobb. Mishandlingsforholdet begynte fordi mannen i forholdet prøvde å få kontroll over henne. Hun flyttet til Oslo for å slippe unna, men han fortsatte å forfølge henne. Posten hennes ble borte og hun mottok telefonoppringninger til alle døgnets tider. Hun bytta leilighet, men fikk følelsen av at noen hadde vært der når hun var ute. Psykologen hennes trodde det kanskje kunne være innbilning, og satte henne på medisinering. Da hun koblet til alarmsystem og skiftet lås, forsvant de små tegnene etter et annet menneske. Så en dag satt han i stua hennes når hun kom hjem. «En dag kommer jeg til å drepe deg», sa han rolig før han gikk ut.

­ Hun er helt hjelpeløs. Nå er det et halvt år siden jeg snakket med henne, forteller Mehlum ettertenksomt.

TONE FOSS ASPEVOLL
__________________________________________________



FARLIG AKTUELL

Like før jul i fjor ble en ung kvinne drept av sin ekssamboer utenfor Tønsberg. Kvinnen hadde vært forfulgt av mannen i årevis. Omtrent samtidig som drapet skjer er Tønsberg-forfatteren Jan Mehlum i ferd med å avslutte sin siste krim.

Jan Mehlum tar meg med på en kjøretur i Tønsberg-området. Han viser meg noen av de stedene han beskriver i sin siste krim, En nødvendig død. På Foynland på Nøtterø bor kvinnen i boken som forfølges av sin eksmann. Og bare et steinkast unna var det at en kvinne ble drept i desember i fjor etter å ha blitt forfulgt av sin eksmann i årevis. Det er vanskelig å skille fiksjonen og virkeligheten fra hverandre.
- Er det dette man kaller å gå troll i ord, Jan Mehlum?
- Det var en rar opplevelse å få denne nyheten samtidig som jeg var i ferd med å avslutte romanen. For meg var det et tegn på hvor omfattende dette problemet er. I fjor ble 14 kvinner drept i Norge. Flertallet av drapene var utført av sjalu eksmenn som ikke lot kvinnene i fred, sier Mehlum.
Selv om drapet i romanen er annerledes enn virkelighetens, er tematikken den samme. Og Mehlum er brennende opptatt av dette problemet. En stor del av research-arbeidet til boken bestod i å intervjue kvinner som er og hadde vært forfulgt og truet av sine tidligere samboere eller ektefeller.
- Du vil ikke tro noen av de beretningene jeg har hørt om; mange av dem overgår vår villeste fantasi. Det er slående hvor grundig mange av disse mennene går til verks når de først starter en forfølgelse, de bruker utrolig mye tid og krefter på et slikt vanvittig prosjekt, sier forfatteren.
Han forteller om en kvinne som gjentatte ganger kom hjem til sin leilighet og oppdaget at småting var blitt flyttet på, kanskje stod kaffekoppen på den andre siden av bordet enn da hun dro, kanskje var et lys slått på som vanligvis var av; nesten umerkelige ting for å gjøre henne usikker og redd. Denne kvinnen fikk etter hvert installert Securitas-alarm, men en dag da hun kom hjem satt hennes tidligere mann i stua og drakk kaffe, som om ingenting hadde skjedd. Mannen går ut av leiligheten og det eneste han sier idet han går er: Neste gang dreper jeg deg. Dette er virkelighet. Dette skjer i Norge i dag.
- Jeg tror ikke jeg tar for hardt i når jeg sier at 10.000 kvinner lever i frykt mer eller mindre konstant fordi eksmenn eller ekskjærester er ute etter å gjøre livet ubehagelig for dem. Ca. 200 kvinner er i konstant livsfare og har derfor blitt fratatt sin gamle identitet slik at de skal bli vanskeligere å lokalisere av den potensielle gjerningsmannen. Men Norge er et lite land, og det er derfor lett å oppspore folk. Konsekvensen er at disse 200 kvinnene lever som flyktninger, de kan aldri slå seg til ro i frykt for å bli oppdaget. De må bryte med alle sine tidligere nettverk, det blir et liv i ensomhet. Og er det barn med i bildet blir jo også de ekstremt skadelidende under dette, sier Mehlum.

Problemer under debatt
Jan Mehlum har alltid likt å ha et aktuelt problem som utgangspunkt når han skriver sine kriminalfortellinger. Tidligere har han hatt nynazisme, pedofili og unge menn som forsvinner på mystisk vis som bakteppe for sine bøker, men denne gangen er det altså forfulgte kvinner som er utgangspunktet.
- Er din bakgrunn som sosiolog medvirkende til at du velger samfunnsaktuelle temaer i dine bøker?
- Ja, det er det. Jeg ser på det å skrive kriminalromaner som en mulighet til å være med og påvirke den offentlige samfunnsdebatt. Nå har temaet for min siste bok vært gjenstand for debatt i lengre tid, så i dette tilfellet er ikke dette helt relevant. Som forfatter liker jeg å underholde samtidig som jeg kan dra inn temaer som jeg opplever som viktige i det samfunnet vi lever i, sier Mehlum.
Sosiologen Mehlum vet at mennesket er et sammensatt vesen som handler slik det gjør ut fra mange ulike årsaker. Forfatteren prøver å beskrive årsakene til at vi har havnet i den situasjonen vi er i, noe som gjør at mennesket i hans romaner ikke framstår som godt eller ondt, svart eller hvitt - men nyansert og komplekst. I En nødvendig død blir derfor ikke voldsmannen som forfølger sin ekskone kun usympatisk framstilt.
- Jeg prøver å gi et mer nyansert bilde av ham ved å beskrive hvordan hans barndom og oppvekst, preget av usikkerhet og vold i hjemmet, setter sine spor i ham i voksen alder. Det er mulig å forstå hvorfor mennesker blir som han. Det er paradoksalt dette, hvordan den sosiale arven har slik makt over oss. Barn som har blitt utsatt for vold i hjemmet blir ofte selv voldelige mot sine egne barn. Det som for oss «normale» virker forstyrret og skrudd, er for disse barna det riktige, det man kjenner til og vet hva er. Man skulle tro at barn som ble slått selv ville ta sterk avstand fra dette i voksen alder. Det er ofte det motsatte som skjer, sier Mehlum alvorlig.

Fokus på overgriperen
- Men litt tilbake til problematikken rundt forfulgte kvinner. Hvordan skal man gripe dette problemet an?
- Det som har vært kritisert i mediene i det siste er at for lite fokus har vært rettet mot overgriperen. Det mener jeg er en riktig kritikk. Selv om overgriperen har besøksforbud og kvinnen har voldsalarm på seg, hjelper ikke dette dersom overgriperen ikke tar hensyn til forbudet. Dersom overgriperen står ved døra og banker på med kniven i hånden kan det være for sent. Selv om kvinnen utløser alarmen, vil det ta tid før politiet kommer, gjerningsmannen har god tid på seg. I drapssaken her i Tønsberg like før jul var det nøyaktig dette som skjedde. I dag er det slik at det er offeret som betaler prisen. Fokus bør i større grad rettes mot overgriper. Men da kan man også få et problem i forhold til rettssikkerhet. Man kan ikke straffe personer som ikke har gjort noe galt ennå selv om politiet mener det er en overhengende fare for at det vil skje noe straffbart.
- Noe av kritikken har også vært rettet mot politiet. At de ikke tar saker som dette alvorlig nok?
- Det er nok noe riktig i dette. Politiet er i stor grad preget av en mannskultur, og derfor vil man til en viss grad vegre seg mot å rydde opp i saker som dette, fordi disse også tilhører mannskulturen. En annen faktor er selve lovgivningen. Det er vanskelig å beskytte ofrene når lovgivningen i seg selv ikke er god nok. Det finnes også mulighet for å utstyre overgriperen med en slags radiosender rundt ankelen slik at politiet til enhver tid vet hvor vedkommende befinner seg. Dersom han kommer for nært offerets hjem, vil alarmen gå hos politiet. Et meget effektivt hjelpemiddel som benyttes i Sverige. Jeg mener at man i visse tilfeller kan gjøre dette dersom offerets situasjon er kritisk. Man må hele tiden vurdere negative konsekvenser som overvåkning av enkeltpersoner opp mot offerets situasjon. Man kan ikke avvise et slikt tiltak av prinsipp, mener Mehlum.

Balanserer på en knivsegg
For Jan Mehlum er det ikke nok å sette oss inn i en ubehagelig tilstand gjennom en beskrivelse av forfulgte kvinners situasjon i Norge i dag. Mehlum har også et større prosjekt gående. Han ønsker å bevisstgjøre oss et ubehag som de fleste av oss fortrenger. Nemlig hvordan vi alle under gitte omstendigheter kan utføre gjerninger som vi til daglig betrakter som vanvittige, bestialske og umoralske.
- Noe som interesserer meg er grensen mellom oss «normale» og de «unormale» og kriminelle. Denne grensen er meget flytende. Vi lever alle sammen på kanten av et stup og det er ofte bare tilfeldigheter som gjør at noen holder seg innenfor stupet mens andre faller utenfor. I visse situasjoner ville de aller fleste begå handlinger som ingen hadde drømt om. Du kan komme opp i situasjoner hvor du ikke handler kriminelt i affekt, men med kaldt blod for å beskytte dine nærmeste. Jeg tror det er viktig å ikke dømme for fort i forhold til umoral, selv om gjerningen i seg selv virker umoralsk. I de aller fleste tilfeller er bildet mer nyansert enn som så.
- Du bruker litteraturen til å utforske disse grensene mellom normal og kriminell adferd?
- Ja. Det er et meget spennende prosjekt og her synes jeg krim-sjangeren har sin styrke. Jeg liker å fortelle historier hvor mennesker kommer i situasjoner hvor de mister kontroll av grunner de ikke kan styre selv.
- Dette er også en sentral holdning jeg har i måten jeg skriver på: Balansen mellom det kontrollerte og ukontrollerte, det rasjonelle og det tilfeldige. Som sosiolog er jeg vant til å tenke system, årsak og virkning. Det finnes et system i enhver virkelighet, ting henger logisk sammen. Samtidig er det alltid et element av tilfeldigheter som griper inn i ethvert logisk system, forklarer Jan Mehlum.
Kjøreturen vår går mot slutten. I en times tid har jeg følt meg som en av hovedpersonene i en roman. En politiroman hvor Jan Mehlum er den erfarne og sakkyndige mens jeg er hans nylig ansatte assistent. Nysgjerrig, men ganske uvitende. Jeg spør og han svarer:
- Jeg kunne altså også drept under gitte omstendigheter?
- Ja, det kunne du nok, ville Jan Mehlum svart. Derfor spurte jeg ikke.

( Hentet fra Bok og samfunn, bokhandlernes tidsskrift)

_________________________________________________________


HAUGESUNDS AVIS

Klisjé-helt i knipe

«En nødvendig død» er Jan Mehlums femte roman siden debuten i 1996. Til tross for at forfatteren begynner å bli en rutinert konstruktør av kriminalgåter, blir ikke årets utgivelse annet enn en middelmådig krimhistorie.
Som i Mehlums øvrige romaner er Tønsberg-advokaten Svend Foyn hovedperson og forteller. Han blir engasjert av Kaja Bye som ønsker skilsmisse og beskyttelse mot sin voldelige og halvt psykopatiske ektemann, kjendisen Jonas Bye, som på sin side ikke vil skille seg fra kona.
Ved hjelp av trusler og overvåking gjør han livet hennes til et sant helvete. Advokat Foyn og Kaja Bye blir sammen viklet inn i en klaustrofobisk tilværelse, med torpedoer og skruppelløse overfallsmenn i hælene.
I grove trekk fungerer historien
bra. Den er stramt komponert, har
et bra krim-driv og et brukbart plot. Romanen tar dessuten opp et dessverre svært så aktuelt tema med beskrivelsene av en kvinne som må søke dekning for sin truende og voldelige ektemann.
Advokat Foyn framstår som noe tilnærmet en typisk krimhelt. Til tider er han så typisk at skikkelsen beveger seg farlig nær klisjeen: Han er middelaldrende, halvlurvete, skilt, ensom, glad i cognac og røyker sigarillos. Han har dessuten et høyst anstrengt forhold til politiet og en pen bunke ubetalte regninger. Vi mer enn aner en parallell til figurer som Philip Marlowe og Varg Veum. I tillegg har advokat Foyn den klassiske krimhelts sans for tørrvittige kommentarer. Men de mange fortellerkommentarene, som synes hengt på den vanlige handlingsgangen, virker bare forstyrrende. De er verken morsomme eller oppklarende, og bidrar først og fremst til å forklare historien i hjel;
forfatteren burde i langt større grad nøyd seg med antydninger. Mehlum tillegger sin litterære figur altfor mange dårlige språkbilder, som når advokaten konstaterer at klientlisten i den siste tida har «krympet som en ullgenser i seksti graders vask.»
«En nødvendig død» er for så vidt ok krim-underholdning. Men klisjeene, språket og fortellerkommentarene ødelegger leseroppleveIsen.

Gunnar Fjon
__________________________________________________________


www.forfatterne.net

Tja og nja! Den femte kriminalromanen med den lett stammende Tønsberg-advokaten Svend Foyn har ett aktuelt tema, men skurrer stadig. Situasjonen er som følger : Foyn oppsøkes av en kvinne som føler seg truet og trakassert av sin ektemann. En ektemann som er dotcom millionær og på sin side mener at kona er sinnslidende og plaget av tvangsnevroser, men selvfølgelig som i all annen krim er ikke alt helt som det ser ut som ved første øyekast. Mehlum kan knepene for å drive spenningen framover, men her blir det vel mye knep over det hele. Personer med grenseløs makt, et hjelpeløst politikorps og tidvis faktisk meget mannshatende. Ja, tenk det sier jeg som kvinne. Det er ikke til å komme utenom at Mehlum her virkelig sikter inn på sitt store gjennombrudd på det markedet som kvinner leser aller mest av, kriminalromaner. Et annet moment jeg finner meget svakt ved "En nødvendig død" er dialogene. De stemmer ikke alltid overens med hvordan de naturlig ville utviklet seg. De mest naturlige opplysningene som ville blitt fortalt med engang, kommer ofte sist i samtalene. Hovedpersonen selv Svend Foyn virker både blass og blek. På mange måter er han blitt en av disse krimfigurene som bare er der, men det er nå allikevel ikke Foyn som er det store problemet ved denne romanen. Det er historien i seg selv. Den er tidsriktig, kvinneriktig, men den er også Mehlums desidert aller svakeste. "En nødvendig død" er nesten litt ironisk, for kanskje burde dette være den nødvendige døden til Svend Foyn.

Yvonne Fagerli
____________________________________________________


DRAMMENS TIDENDE:

STILBRUDD

TERNINGKAST TRE

Etteforskeren i «En nødvendig død» er en litt frynset Tønsberg-advokat, Svend Foyn. I tillegg til et dårlig rykte og stadig færre klienter, er han skilt. Tenåringsdatteren bor hos ekshustruen som har fått seg ny samboer. Datteren dukker av og til opp hos pappa og håper på penger til ny bukse, i tillegg bor hun hos ham annenhver helg. Innbruddene hos advokaten skjer som regel når datteren er alene til stede. Dette skaper ekstra drama. Krimgåtens utgangspunkt er en trist og moteriktig beretning om hustruvold, men den mangler temperatur og har preg av pliktløp. Advokaten oppsøkes av en kvinne som vil skilles. Ektemannen nekter. Advokaten aner at her må det ligge noe bak og han tar fatt på en langsommelig etterforskning som varer innpå 90 sider av romanen. Lite skjer og engasjementet virker halvhjertet. Men brått settes handlingen i gang, og da blir fortellingen ganske spennende. Forfatteren hadde tjent på å gjøre innledningen vesentlig kortere. Den etterforskende advokat er også vel selvmedlidende og sutrete. I tillegg er forfatteren ute etter å belære. En samtale mellom advokaten og hans klient gjengis. Hun forteller om sin hyperaktive sønn. Midt i samtalen kommer det så plutselig et avsnitt om hvor slitsomme slike unger kan være: «altfor mange havner til slutt bak lås og slå, mens foreldrene blir sittende igjen med skyldfølelse og bitterhet.» Sant nok. Men det uklart både hvem som tenker dette og hvem som skal opplyses. Det virker nærmest som det er sosionom-forfatteren som gjerne vil belære oss lesere. Det er bare ikke slik det skjer i en romantekst. Det blir stilbrudd.

GUNHILD RAMM REISTAD