ADRESSEAVISA
MEHLUM PÅ GODT
OG VONDT
Helhjertet, varmt
og engasjerende - inntil en masete og lite spennende slutt
Mehlums syvende bok
på ti år om den tønsbergbaserte advokat/detektiv Svend
Foyn viser godt både forfatterens styrke og svakhet. Det er styrken
som vises først. Fortellerdrivet, den lune humoren, den menneskelige
varme som preger Mehlums hovedperson, faste bifigurer og de som bare har
gjesteopptredener i denne historien - og ikke minst samfunnsengasjementet
som ligger bak valg av tema. Denne gangen er det offeret for justismord
som er utgangspunkt for den dramatiske historien, der overordnede samfunnsproblemer
går hånd i hånd med underholdningspregede tilfeldigheter
som detektivsjangeren kanskje krever. Saken Svend Foyn tar fatt på
er innfløkt, motoren i Foyns engasjement er forelskelsen i den
døve frilansjournalist Mirjam Lange. Hun igjen får ham engasjert
i den hørselshemmede Reidar Andersen, som har sittet i fengsel
for å voldtatt og drept tre kvinner. Mehlum lager ikke noen overdrevent
nær parallell til Fritz Moen-saken, og lar Reidar Andersen som person
spille en liten rolle i boka. Men uretten mot Andersen kaster skygger
over hele resten av historien, og slik oppnår Mehlum det han ønsker.
Men så er vi over til mehlums svakhet, som ofte blir tydelig mot
slutten av historiene og i bøkenes "ettersmak." Han begår
litt for ofte hesblesende actionscener som i liten grad engasjerer. Slik
også i denne historien, som ender i et storstilt actiontablå
som bare kjeder. Dertil er selve løsningen av krimplottet direkte
uengasjerende. Historien om den litt klossete Foyn, hans forelskelse,
hans datter, ja til og med hunden hans - er engasjerende og spennende.
Synd det fisler ut.
Ole Jacob Hoel
AFTENPOSTEN
Årets krim med
Svend Foyn som seriefigur er Mehlums mest ambisiøse prosjekt så
langt, men det blir for mye av det meste.
Jan Mehlum har skrevet
en hel serie med lettleste og forholdsvis enkle kriminalromaner, der Svend
Foyn fra sitt advokatkontor i Tønsberg har løst kriminalsaker
der han ofte er blitt sterkt involvert personlig, ikke minst i kvinnene
han har støtt på.
Foyn har i all hovedsak fungert fint som seriehelt; bl.a. på grunn
av karakteriserende trekk som har gått igjen uforandret fra bok
til bok. Men faren for at de faste trekkene utvikler seg til gester og
geberder og blir klisjéaktige, ble etter hvert tydelig. Derfor
er det utvilsomt en fordel at denne har en mer komplisert intrige og i
noe mindre grad er avhengig av det repeterende og lett overflatiske som
gjelder hovedfiguren.
Mehlum gjør alt for å skrive en kriminalroman som har etterforskning
i sentrum, men siden det meste handler om saker som ligger tyve år
tilbake i tid, drar etterforskningen med seg en rekke nye forbrytelser.
De som trues med avsløring, går ikke av veien for nye drap,
bortføringer og trusler for å unngå å bli tatt.
Slik skifter romanen på en måte karakter, fra en spennende
og samlet undersøkelse av en fortidig mordgåte, til å
legge hovedvekten på vold, trusler, forfølgelse og heseblesende
action.
Mange lesere foretrekker utvilsomt stort driv i handlingen og effektiv
fortelling fremfor den langsomme og detaljerte etterforskning av en kriminalgåte,
og i den moderne kriminalroman er det ofte slik at begge elementer er
på plass. Hos Mehlum blir det et spørsmål om alt han
bringer inn i etterforskningen virkelig henger sammen, eller om det i
beste fall er fyllstoff uten nødvendig kobling mot hovedhistorien.
Mord - før
og nå.
"Din eneste venn" bringer effektivt Svend Foyn inn i etterforskningen
av en serie drap for tyve år siden ved at den døve og vakre
journalisten Mirjam Lange ringer, fordi Foyn har god kjennskap til den
gamle saken hun planlegger å skrive bok om. Foyns uhelbredelige
evne til å forelske seg i kvinnene han møter på oppdrag,
fornekter seg ikke. Mirjam er forfulgt av sin eks-kjæreste, og etter
alt å dømme av dem hun nå er på sporet av; dvs.
de virkelig skyldige i trippeldrapet for lenge siden.
Etter en første mordbrann og en bilsprengning, må Foyn fortsette
undersøkelsene alene, selv om han alltid har politimannen Mørk
å drikke og prate med. Han leier også inn en forfyllet og
pensjonert advokat til å gjøre noen undersøkelser.
I det hele tatt er bifigurene, skurker og småkriminelle og andre,
noe av det Mehlum gjør fint i denne romanen. Så opplever
vi en ny mordbrann og nye drap på ungpiker.
Det går til og med så langt at Foyns datter blir bortført,
mens etterforskningen hele tiden ser ut til å være konsentrert
på feil sted. Når oppklaringen kommer, etter en oppgjørsscene
i tråd med dårlige TV-serier og amerikansk tradisjon, ser
vi at oppmerksomheten behendig har vært styrt i andre retninger,
selv om leseren hverken blir lurt eller overrasket.
Utvikling og vekst?
Vi forlater advokaten og eventyrfiguren Svend Foyn i godt humør
også ved denne bokens slutt. En ny mulighet i kjærlighetslivet
gjør at alt grums, alle trusler, alt han har gjennomlevd de siste
ukene, er visket ut. Den frynsete advokat og hobbydetektiv er klar for
nye oppdrag, som vi kan se frem til. For selv om "Din eneste venn"
går for langt i å gjøre kriminalgåten finurlig
og etterlater en rekke løse tråder, hører Foyn så
avgjort til blant de mer interessante av det utall seriefigurer vi har
i norsk krim for tiden. På samme måte varsler denne romanen
at Jan Mehlum har forlatt det forenklende og lettvinte, og er på
vei mot noe det er god grunn til å følge med på.
Hans H. Skei
BERGENSAVISEN
Forfatter Jan Mehlum
slutter ikke å imponere. Det er mektig kost han serverer i krimserien
om den rufsete tønsbergadvokaten Svend Foyn. Det er egentlig et
stort mysterium hvordan Svend Foyn klarer å forbli såpass
anonym. Her har ikke filmverden fulgt med i timen. For dette er norsk
krim på sitt beste.
Mehlum tar et kritisk utgangspunkt i dagens samfunn og danderer det i
en kriminnpakning som virkelig slår. I "Din eneste venn"
er det gamle drap som settes i fokus. I 1980 ble to prostituerte og en
ung student drept i Oslo. En hørselshemmet mann ble dømt.
Han er ferdig med å sone og har etablert seg i Horten. Men frilansjournalist
Mirjam Lange har en spesiell grunn til å grave i saken, og hun oppdager
at det er mye som ikke stemmer med dommen som ble avsagt. Hun kontakter
Svend Foyn.
Men det å ha rett er ikke det samme som å få rett. Og
plutselig begynner nye ungjenter å forsvinne.
Monika Nordland Yndestad
DAGBLADET
Jan Mehlum har alltid
hatt en mening med sine kriminalromaner, han er en av de få forfatterne
som man kan si har en sosialrealistisk tilnærmelse til sjangeren
(og det er ikke ment i nedsettende betydning). Han vil sette fingeren
på noe, han vil peke på skjevheter, han vil bedrive samfunnskritikk
- og samtidig vil han underholde.
Friske batterier
Og det er stort sett god underholdning i en Jan Mehlum-krim, han makter
balansegangen mellom det spennende og det meningsfylte.
Det har gått to år siden forrige roman om Tønsberg-advokaten
Svend Foyn, og den viste tydelige tegn på tretthet hos både
forfatter og hovedperson.
Men nå virker det som om batteriene er ladet igjen, for advokat
og amatøretterforsker Foyn er engasjert i en stor og tung sak som
både har personlige og samfunnsmessige sider.
I "Din eneste venn" handler det om justismord, nærmere
bestemt om en løslatt trippeldrapsmann som har bosatt seg i Horten.
Når ei ung jente i området forsvinner, faller mistanken på
ham, men ikke alle er like sikre. Det gjelder i hvert fall for den iherdige
(og sjarmerende) frilansjournalisten Mirjam Lange, som fikk sparken fra
Dagbladet fordi hun skrev en avslørende sak som ikke viste seg
å stemme. Svend Foyn faller for Mirjam, og den gjensidige interessen
blir begynnelsen på en sak som får alvorlige konsekvenser
for både ham og henne.
Overtydelig
Det er svært lite å utsette på spenningen i "Din
eneste venn", Mehlum bygger opp en holdbar intrige rundt maktmisbruk
og hemmeligholdelse.
Det som trekker ned, er en del overtydelige stikk til medias tjenere.
Både tabloidpresse og TV 2 får gjennomgå med ikke spesielt
subtile parodier, mens derimot Aftenposten kommer fra det med æren
i behold. Romanen inneholder til og med et hyggelig portrett av avisas
politiske redaktør.
Kurt Hanssen
DAGNINGEN
GUDBRANDSDALEN
Advokat Svend Foyn
(ikke hvalfangeren) får et nytt mysterium å bryne seg på
både fysisk og intellektuelt. En dag blir han oppsøkt på
sitt kontor i Tønsberg, av den unge, vakre og døve kvinnelige
journalisten Mirjam Lange. Hun trenger bistand fordi hun føler
seg forfulgt av sin tidligere samboer, en tilsynelatende halvpsykopatisk
datakonsulent.
Etter hvert blir Foyn dratt inn i Langes arbeid rundt justismord, spesielt
når det gjelder en viss Reidar Andersen som har sonet lovens strengeste
straff for flere bestialske drap begått i Oslo i 1980. Nå
bor han i Vestfold. Mirjam mener han ble uskyldig dømt og bare
på grunnlag av svake og manipulerte indisier. Det Foyn ikke vet,
er at det ligger en dypere og alvorligere motivasjon bak den unge kvinnens
"prosjekt".
Etter hvert skal det bli mer enn farlig for vestfoldadvokaten å
involvere seg i det Lange driver med. Bedre blir det ikke når unge
jenter forsvinner sporløst i hjemfylket. Politiet jobber heller
ikke helt etter hans hode. Gang på gang viser det seg at virkeligheten
ikke er som Foyn og vi lesere tror. Da er det lett å trå feil.
De gamle drapssakene fra Oslo, jentene som forsvinner i nærområdet
og Mirjam Langes frykt har sider som interesserer ham både profesjonelt
og følelsesmessig.
DIN ENESTE VENN er Mehlums sjuende roman om Svend Foyn. I 1998 fikk forfatteren
Rivertonprisen for KALDE HENDER. Han har ikke bare skapt en romanfigur
som er i ferd med å få en like framtredende plass i norsk
spenningslitteratur som Varg Veum, Aron Ask, Hanne Wilhelmsen, Vilhelm
Thygesen og Konrad Sejer. Han har også med sine bøker, inntatt
en sikker plass i norsk krimlitteraturs elitedivisjon.
Mehlum er en mesterlig forteller som klarer å gi sine romaner enormt
driv. Han er også åpenbart svært grundig i researchen,
hvis han da ikke bare besitter en kløktig og beundringsverdig fantasi.
At fortellingen tar hyppige vendepunkt gir handlingen troverdighet. For
også i virkeligheten utvikler ikke ting seg langs rette linjer.
Min innvending går utelukkende på forfatterens overdrevne
og unødvendige bruk av noe/noen og en/et/den/det. Mehlums prosa
ville hatt godt av å bli vasket for slike ord.
Per Ivar Henriksbø
DAGSAVISEN
Tønsberg-advokaten
Svend Foyn har med årene opparbeidet seg kjendisstatus i den norske
krimlitteraturen.
Riktignok ligner han som figur til forveksling et par andre av den lett
forsofne, hyppig tørste, men likevel sterkt rettferdighetssøkende
krimetterforskerstand.
Men Foyn er fra sin forfatters side utstyrt med tilleggskvaliteter. Han
har et arsenal av selvironi og galgenhumor. Egenskaper som gjør
ham særdeles livsdyktig og etterlengtet. I tillegg er han utstyrt
med bikkja Hulda, et riktignok umælende, men ikke desto mindre svært
sjarmerende vesen.
Nå er Foyn og bikkja tilbake i superb form i Jan Mehulms siste og
nyeste roman "Din eneste venn".
Det dreier seg om en gammel kriminalsak, som gjennom en iherdig amatøretterforsker,
den vakre og døve Mirjam Lange, har fått ny aktualitet. Reidar
Andersen har sittet fengslet i 20 år for mordet på tre kvinner
en gang tidlig på 1980-tallet. Han er nettopp løslatt, og
har slått seg ned i et lite hus i Horten.
Plutselig forsvinner to unge kvinner sporløst, og søkelyset
rettes raskt mot Andersen nok en gang.
Svend Foyn trekkes inn i disse hendelsene på en måte som får
store og dramatiske konsekvenser både for ham selv og hans nærmeste
familie.
Det skal vise seg at Mirjam Lange tydelig er på sporet av noe viktig.
Mirjam Lange blir drept, og hennes lille datter hardt kvestet. Umiddelbart
faller mistanken på hennes tidligere kjæreste, en begavet,
men usosial og kontrollerende mann. Når også han blir funnet
død, rettes søkelyset mot Foyn selv. Som alltid får
han problemer med å forklare sine til tider uortodokse etterforskningsmetoder.
Jan Mehlums store styrke er hans tydelige sosiale engasjement, hans humor
og hans ofte svært tørrvittige dialoger. Disse egenskapene
er i seg selv nok til å ta fatt på en ny Mehlum bok med stort
lyst.
Høstens bok lider imidlertid under en tydelig problem med å
klare å koble en tidligere kriminalsak med dagens hendelser.
Det tetter seg til mot slutten, som har noen svært dramatiske og
spektakulære situasjoner på Håkonsvern i Horten. Men
leseren blir likevel sittende igjen med en følelse av at ikke alle
tråder nøstes opp. Her er ubesvarte spørsmål
knyttet til et gangstermiljø fra Balkan eksempelvis. Og morderen
kommer som figur veldig sent inn i bokas handling. Noe som tar mye av
spenningen ut av historien.
Til tross for slike innvendinger er dette en roman med mye fin miljøbeskrivelse
og psykologisk fint tegnede figurer.
Turid Larsen
DRAMMENS
TIDENDE
Landets staeste advokat
holder til i Tønsberg og heter Svend Foyn. Hans standhaftighet
har sin like bare i forfatteren Jan Mehlum, som har skapt denne krimhelten
og som nå slipper ham løs på sitt 7.mysterium. For
krimelskere er Mehlum en god venn - om ikke den eneste.
I Din eneste venn handler det først og fremst om tre gamle drapssaker
og en kvinnes jakt på rettferdighet. Hun heter Mirjam Lange, er
frilansjournalist og spesielt interessert i tre drap i Oslo i 1980: To
prostituerte og en ung kvinnelig student utkledd som hore til et kostymeball
ble da funnet voldtatt og drept. Politiet fattet raskt mistanke til den
hørselshemmede Reidar Andersen som ble dømt på indisier.
Uskyldig dømt? Mirjam Lange mener det.
Etter endt soning av straffen har Reidar Andersen slått seg ned
i Horten. Lokalbefolkningen reagerer med angst og sinne når det
blir kjent at en fryktet trippeldrapsmann går fritt rundt i byen.
Samtidig blir unge kvinner sporløst borte i Vestfold, en etter
en. Og så forsvinner også Reidar Andersen
Mirjam Langes undersøkelser fører henne til Svend Foyn i
Tønsberg. Det blir et eksplosivt møte som får mange
interessante følger, og ingen av dem skal røpes. Spenningen
stiger nemlig sterkt, og den skal ikke ødelegges her.
Svend Foyn er en slitesterk gjenganger i norsk krim for tiden. Jan Mehlum
har gitt ham et normalt menneskes egenskaper som gjør ham lett
å kjenne igjen, dette er ingen superhelt, men en skilt far med et
romsligere forhold til alkohol, sin Sankt Bernhardshund og sin tenåringsdatter
enn til hennes mor og andre styresmakter. Heltens troverdighet er Foynseriens
styrke, og som vanlig skriver Mehlum fengende og fengslende. Han har kanskje
vel mange ærender hans helt skal gå, noen må det være
for en mann som Foyn, for meg ble det nesten for mange denne gangen.
Men Svend Foyn er en god venn til en god stund i krimstolen.
Rune Larsstuvold
FREDRIKSTAD
BLAD
Mehlum på sporet
igjen
Innfrir: Jan Mehlums
sjuende krimroman er langt bedre enn hans forrige, konstaterer FB's anmelder
Jan Mehlum er en produktiv,
men ikke særlig kjent norsk krimforfatter. Hans siste bok, "Din
eneste venn," kan absolutt anbefales som høstlektyre.
Jeg ble kjent med Mehlum for et par bøker siden, og ble positivt
overrasket. Stor var skuffelsen da hans forrige roman, "Den siste
dansen," ikke levde opp til mine forventninger.
Nå er Jan Mehlum på sporet igjen. "Din eneste venn,"
hans sjuende krimbok, er en finurlig og velskrevet spenningsroman med
et fantasifullt og ganske originalt plot.
Det er langt fra noe mesterverk, men boken hver seg godt over middelhavsfarerne
i genren.
Det handler om justismord denne gang. For 25 år siden ble Oslo rystet
av en serie drap. Tre kvinner, to prostituerte og en student, ble funnet
voldtatt og drept i området rundt Sofienbergparken. Den hørselshemmede
Reidar Andersen ble dømt på grunn av indisier.
Etter endt soning slår han seg ned i Horten, til lokalbefolkningens
store misnøye. Det blir ikke bedre når et par unge jenter
fra distriktet forsvinner sporløst.
Mehlums helt er ingen durkdreven "purk", men en temmelig loslitt
advokat med et heller frynsete rykte. Svend Foyn driver sin vesle advoaktpraksis
i Tønsberg, og kan minne litt om Varg Veum som type. Begge bruker
tørr ironi som våpen, begge betrakter samfunnet rundt seg
med et visst skråblikk, begge har en trang til det sterke - og ingen
av dem er særlig likt av politiet.
Foyn kommer inn i saken da han kontaktes av den vakre frilansjournalisten
Mirjam Lange, som er overbevist om at nevnte Andersen er offer for et
justismord. Advokaten dras inn i et drama som involverer ham sterkt, ikke
minst følelsemessig.
Det skorter ikke på dramatikk i Jan Mehlums bok, uten at handlingen
mister troverdighet av den grunn. Forfatteren er god til å holde
på spenningen, og tilsynelatende uten skrupler lar han helten sin
begå flere lovbrudd i det godes tjeneste. I det virkelig liv ville
han nok måttet betale for dem, her går han fri, for dette
er fiksjon. Heldigvis.
Erling Omvik
FÆDRELANDSVENNEN
Den kjente Tønsberg-advokaten
får nye, heftige utfordringer. Det er blitt bra krim.
Jan Mehlum leverer
i høst sin sjuende krimroman med Svend Foyn, ikke spesielt vellykket
advokat i Tønsberg en slags blanding av Humphrey Bogarts
rollefigurer og Bergens Varg Veum. Stor sett har dette vært velskrevet
og spennende norsk krim med en solid dose sosialpolitisk engasjement,
men hans forrige roman bar preg av noe slitasje.
Nå har han tydeligvis
samlet nye krefter og er tilbake i godt, gammelt spor. Denne gang dreier
det seg om justismord. Søkelys blir satt på gamle drapssaker,
samtidig som advokaten med det store hjertet og den store hunden
blir forelsket i en ny dame, hun som setter spørsmålstegn
ved drapssakene.
Dermed dundrer det
løs. Mehlum er ikke den langsomme, ettertenksomme forfatteren.
Her går det unna med eksplosjoner og mordbranner og et slags filmatisk
oppgjør på slutten hvor det bare er den dramatiske
musikken som mangler. Datteren hans blir også bortført denne
gangen, og selv blir han igjen stadig mindre troverdig for politiets etterforskere.
En rekke personer
introduseres, inkludert noen også fra Balkan. Dett kan synes i meste
laget og ikke alltid lett å holde styr på hvis det går
mer enn en kveld mellom lesingen. Samtidig morter vi oss over forfatterens
samtidskommentarer, eksempelvis denne om en programleder i TV2: Selv
ikke Oddvar Stenstrøms titusenkronersdress, det intense Gucciblikket
eller hans anklagende pekefinger kunne skjule programmets nivå.
Aftenpostens politiske redaktør er han derimot meget begeistret
for.
Og igjen er vi blitt
mer begeistret for Mehlum.
Svein Harald Moe
GJENGANGEREN
Tre tjue år
gamle voldtekter og drap i Oslo ligger som et klamt mareritt over Svend
Foyns inntreden i en ny, i utgangspunktet spennende story - etter at en
sjarmerende, døv kvinnelig journalist fra hovedstaden har oppsøkt
ham på kontoret i Tønsberg. Hensikten er å bringe nye
synspunkter inn i disse gamle sakene hvor skyldspørsmålet
kan ha blitt manipulert.
Dette er ikke første gang Foyn blir oppsøkt av fortvilte,
kvinnelige klienter - og sikkert ikke uten en klar baktanke fra forfatteren.
Tønsbergadvokaten, den loslitte og lett alkoholiserte privatetterforskeren,
føler en stadig sterkere nærhet til sjarmerende kvinner i
passende alder, og gjennom Mirjam Langes nærvær følger
Mehlum opp en "nødvendig" tråd fra de tidligere
krimromanene.
Det er i første rekke kjærligheten til Mirjam som får
Svend Foyn til å engasjere seg i de gamle sakene - og engasjementet
blir slett ikke mindre da flere unge kvinner i nåtidens Tønsberg
sporløst forsvinner - og endog Mirjam Lange selv får underverdenens
"torpedoer" tett innpå livet.
Dermed har Jan Mehlum oppnådd å bringe Svend Foyn ut av en
støvete kontortilværelse - og inn i aktiv tjeneste i et miljø
hvor han kjenner fragmentenes mest intime detaljer.
Tett fulgt av hunden Hulda - kjørende i en relativt velholdt gammel
Jaguar - søker han inn i vesfoldhovedstadens mange trange bakgater
og brune cafeer - gjerne i selskap med en svært så tørst
pensjonert advokat eller den kunnskapsrike overbetjenten Wilhelm Mørk.
Imidlertid, det som for oss gamle hortensere gjør denne romanen
ekstra attraktiv, er at peripetien - de avgjørende timer og minutter
- foregår innenfor verftsområdet på Karljohansvern.
Slett ikke uventet etter at Foyn jevnlig gjennom dette romanstoffet besøker
marinebyen på jakt etter avgjørende bevis på en sammenheng
mellom hva som skjedde for tjue år siden og de forsvunne kvinnene,
hjemmehørende i dagens ungdomsmiljøer.
Det er under romanens "hovedhandling" at vi virkelig nyter Mehlums
fortellerteknikk og vandringer i kjente miljøer. Her gir forfatteren
seg tid til å skildre - her morer vi oss midt i alvoret - her nyter
vi Bache Gabrielsens utmerkete konjakk sammen med radarparet Foyn-Mørk.
Avslutningssekvensen fortoner seg langt mer hektisk - i og med at alle
brikkene nå må på plass på relativt få sider.
Av den grunn blir også logikken til tider noe svevende.
Imidlertid, at vi som sporsøkende lesere nok en gang er på
villspor, svelger vi så gjerne. Jan Mehlum har nok en gang gitt
oss balansert spenning og mange underholdende sekvenser - samt i denne
boken en kjærlighetssøkende Svend Foyn som i løpet
av få netter får mer varme enn i de tidligere romanene til
sammen.
Jon Terje Grønli
HALDEN
ARBEDIERBLAD / HALDEN DAGBLAD
Anbefales!
Jan Mehlum er førsteamanuensis i sosiologi i Vestfold, men må
strukturere fritiden svært så godt. Siden 1996 har det kommet
en jevn strøm på sju krimromaner om den lett bohemaktige
Tønsberg-advokaten Svend Foyn som roter seg bort i saker som mer
appellerer til privatdetektivens kløkt enn til lovparagrafene.
Etter 24 års fengsel og sikring slipper den hørselhemmede
Reidar Andersen ut av fengsel, dømt på indisier for å
ha drept og voldtatt tre kvinner og "underbygd" av tiltaltes
fullstendige fremmedfølelse i forhold til rettssaken. Han bosetter
seg i Horten. Tilstedeværelsen hans skaper aggresjon da et par ungjenter
forsvinner.
Frilansjournalist Mirjam Lange, døv og vakker, ber Foyn om opplysninger
om en senere domfellelse av en tilbakestående mann for voldtekt
og som henger seg i cellen etter to ukers varetekt. Lange ser paralleller
mellom de to sakene og har snust i detaljene. Da begynner det å
skje ting, dramatiske ting - selvsagt flere mord - og Mehlum klarer å
holde oppe oppmerksomheten.
Lesere som har falt for Foyns uvørne sjarm, har noe ekstra godt
i vente. Årets utgivelse er desidert den beste fra sosiologens hånd
- ikke minst det uforlignelige portrettet av forfylla overrettssakfører
Christian Salvesen d.y. - som bistår Foyn både i etterforskningen
og ved kafébordet. Forførende!
Kjell Eriksson
HAMAR
ARBEIDERBLAD
Litt lang krim
Kanskje det er en
tid for alt. Kanskje krimlitteratur med loslitt, ensom detektiv, litt
venstreradikal og med personlige problemer og drikkemønster som
stadig blander seg inn i den egentlige krimgåten, ikke passer for
alle lesere.
Det er forresten ikke ordentlige krimgåter, heller. De drepte er
som oftest drept i samtidskrimmen, og jakten på drapsmennesket er
ikke det viktigste, men at helten eller antihelten kommer fram til at
livet er til å leve, tross alt, selv om nykjæresten som oftest
tilhører de drepte i boka.
Litt slik er Jan Mehlums Din eneste venn, om den rufsete advokaten Svend
Foyn i Tønsberg. Mehlum har laget flere krimromaner om Foyn før.
Den nyeste handler om gamle drap, som kanskje dreier seg om justismord,
sett i forhold til nye drap som begås.
Leserne blir presentert for en mengde muligheter og ledetråder hit
og dit, til ikke bare en, men flere lyssky affærer.
Forfatter Mehlum holder tilsynelatende orden på alle trådene
og figurene sine, og kommer helskinnet i mål.
Men hvis det var blitt strammet inn litt i bilkjøring og samtaler
mellom bokas personer, kunne oppdraget blitt løst på litt
færre enn 345 sider.
Liv Simensen
KK
De vergeløses
verger
Dett er forfatterens
sjuende roman om tønsbergadvokaten Svend Foyn, et navn som forplikter
i en by med stolte hvalfangsttradisjoner. Foyn er skilt, har en tenåringsdatter,
er noe forhutlet, uheldig i forhold til kvinner, men med et hjerte av
gull og en sosial samvittighet som stadig bringer han opp i ugjennomsiktige
situasjoner. Han jobber utradisjonelt, kapper svinger og kommer rett som
det er på kollisjonskurs med både politi, skurker og øvrigheta.
Jan Mehlums bøker er, sammen med Gunnar Staalesens bøker
om Varg Veum, på mange vis et fortsettelse av den hardkokte krimsjangeren
som Raymond Chandler er fremste eksponent for. Mehlums helt kjemper for
sannhet og rettferdighet. Ofte står han alene mot de mange, gir
blaffen i småborgerlige hensyn og er de vergeløses verge.
Denne gang blir han kontaktet av journalisten Mirjam Lange. Hun ner døv,
vakker og hemmelighetsfull. Hun jobber med flere kriminalsaker der hun
mener det er begått grove feil fra politiets og påtalemyndighetenes
side. Kim Fredheim var en stakkar som ble siktet for voldtekt og som hengte
seg på cella før saken kom opp til doms. Foyn var oppnevnt
som forsvarer i denne saken og hadde uttalt seg svært kritisk om
etterforskningen. Dette er utgangspunktet for samarbeidet mellom advokaten
og journalisten. En annen sak hun er opptatt av, er Reidar Andersens.
Han ble dømt for tre drap, har sonet, og lever nå en folkesky
og isolert tilværelse.
KK MENER: En tradisjonell
"whodunnit", kløktig snekret sammen, med godt driv, bortsett
fra slutten, som er noe uttværet. 4 av 5 stjerner
Aud Nordberg
MAGASINET
THRILLER
Gufs fra fortiden
Jan Mehlum er en av
våre fremste krimforfattere. Kanskje ikke helt i toppdivisjonen
salgsmessig, men hans romaner er en flott studie i stilistisk krim med
gode plots. Mehlum har også alltid ønsket å tilføre
sine romaner mer enn bare mord og oppklaring; det ligger som oftest en
realisstisk tilnærming til samfunnsmessige problemstillinger mellom
linjene i bøkene. Din eneste venn er intet unntak. Mehlums advokat-protagonist
Svend Foyn blir kontaktet av en døv eks-journalist i Dagbladet,
Mirjam Lange, som forsker i gamle drapssaker. En av disse sakene omhandler
en mann som ble dømt for trippeldrap på unge kvinner for
over 20 år siden. Mirjam mente det var justismord og at den skyldige
fremdeles er på frifot. Foyn innleder et forhold til Mrjam, og blir
snart involvert for fullt i den gamle saken. Det viser seg at det er ting
som tyder på at Mirjam har rett i sine antakelser, og når
noen prøver å drepe henne, blir Foyn overbevist om at trippeldrapet
aldri ble oppklart. Og handlingen tar en ny vending når nye kvinner
forsvinner. Er det den løslatte trippelmorderen som er på
ferde igjen, eller står Foyn overfor en ny kaldblodig morder?
Det som gjør Din eneste venn til en krimroman langt over gjennomsnittet
er Mehlums evne til å konstruere et spennende handlingsmønster
der leseren stadig vekk får nye overraskelser. Han skriver gode
personskildringer og klarer å gi et ganske komplisert plot en høy
grad av troverdighet. Og i Svend Foyn har han en spennende og interessant
hovedperson.
Thomas Ludvigsen
NETTAVISEN
Krimforfatter Jan
Melhum mener Fritz Moen-saken er den styggeste rettssaken Norge har hatt
siden annen verdenskrig. Nå bruker han Moen som grunnlag for sin
nye krimbok.
I "Din eneste
venn" bruker Jan Mehlum justismordet på Fritz Moen som bakgrunn
for krimgåten.
Hørselshemmede Reidar Andersen ble i sin tid dømt for tre
drap på kvinner. Han har sonet en livstidsdom, og nå har han
bosatt seg i Tønsberg. Når så unge kvinner begynner
å forsvinne, rettes søkelyset og befolkningens frykt mot
Andersen. Men var han egentlig drapsmann i utgangspunktet?
I et forord som ble tatt ut av boken skriver Mehlum at "Din eneste
venn" er sterkt inspirert av Fritz Moens liv. Det er mange likhetstrekk
mellom nå avdøde Moen og romanfiguren Andersen.
- Men vi valgte å ta det ut fordi denne boka jo ikke handler om
Fritz Moens liv, sier Jan Mehlum til TV 2 Nettavisen.
Jakten på en skyldig
Som mange andre i Norges land har han stusset over det som har kommet
frem i ettertid i Moen-saken da han ble frikjent for det ene drapet han
var dømt for. Han er opprørt over at Moen kunne bli dømt
på så svake indisier. Og også at han kunne bli dømt
når døvetolken hans forsøkte å forklare igjen
og igjen at hun trodde ikke den ressurssvake Moen skjønte hva dommeren
spurte om.
Man valgte til og med å flytte dødstidspunktet med nesten
et helt døgn for å få det til å passe med Moens
bevegelser i Trondheim - et samfunn som var lammet av de to drapene.
- Og da man fant ut at sæden på den døde kvinnen ikke
var fra Moen, mente man at han hadde brukt kondom da han voldtok henne,
sier Mehlum.
Virkeligheten verre
"Din eneste venn" er første historien Mehlum har skrevet
der leseren direkte kan skjønne at intrigen er inspirert av en
virkelig historie.
- Jeg tror vi som skriver krim har en misjon i å beskrive virkeligheten.
Alt for mange norske romaner handler om seriemordere som kutter av folk
kjønnsorganer. Jeg tror ikke på det. Historiene fra virkeligheten
er mye verre, mener Mehlum.
Han er imidlertid klar på at om man bruker levende personer, så
må man gjøre det på en slik måte at man ikke
tråkker på noen.
- Krim bør handle om saker som man ikke uten videre ser, for eksempel
at en makttopp blir stilt noen spørsmål. Skal jeg sparke,
sparker jeg oppover, sier Mehlum.
Vibeke Johnsen
NRK
TRØNDELAG
Justismord blei krimroman
Justismordet på
Fritz Moen frå Trondheim er inspirasjonen i ein ny kriminalroman
av forfattar Jan Mehlum.
Sigrid Heggheim og
Torunn Finstad blei drepne i Trondheim i 1976 og 1977. Fritz Moen, som
var døv og sterkt handikappa, blei dømt for begge drapa,
men seinare frifunnen for det første.
Forfattar Jan Mehlum
har følgt saka sidan 1970-talet og er svært opptatt av det
som skjedde.
- Eg har interessert
meg for denne historia sidan den gongen, og justismordet på Fritz
Moen var lagt på veg det som inspirerte meg til å skrive "Din
eneste venn", seier Mehlum til Adresseavisen.
Fritz Moen døydde
i påsken i år, men framleis blir det arbeidd for å få
den andre drapsdomen tatt opp på nytt.
- Saka om Fritz Moen
er Noregs største rettsskandale i moderne tid og eit trist døme
på at storsamfunnet grip tak i ein person som ikkje kan forsvare
seg, seier Mehlum til avisa.
Kristin Agerlie
OPPLAND
ARBEIDERBLAD
Jeg har lest de fleste
av Jan Mehlums krimhistorier med den lurvete advokat Svend Foyn i sentrum.
Din eneste venn hans beste hittil. Det sier ikke så lite. Over tid
har Mehlum skrevet seg inn i toppsjiktet.
Utgangspunktet denne gang er trippelmord med voldtekter, i Oslo på
1980-tallet. En hørselhemmet stakkar på 35 blir dømt
ut fra foreliggende indisier. Den vakre, også hørselshemmede,
journalist Mirjam Lange gjenopptar etterforskningen i 2004 - fordi unge
piker på nytt forsvinner.
Svend Foyn, med stor hund og usunn livsstil, kobles inn i saken, som har
mange sidespor og dramatiske konfrontasjoner underveis. Etter 150 sider
av de 350 i Din eneste venn mente jeg å ha løsningen. Å,
langt ifra! Ikke helt skivebom, men heller ikke i nærheten av tier'n.
Da svarene åpenbarte seg var de logiske og troverdige. Slik skal
det være!
Hvorfor ros og anbefaling? Mehlum skriver godt. Han mikser spenning, små
sarkasmer om forhold og hendelser i dagens samfunn (sosiolog som han er),
samt noen humoristiske innfall med det rette glimtet i øyet. Viktigere:
Svend Foyn oser at tradisjonsrik USA-deckare. Man venter på filmer,
der en kloning av Humphrey Bogart, William Holden og Robert Mitchum slentrer
inn på det sigar- og konjakkstinkende kontoret i Tønsberg.
Mehlum er en tradisjonsbærer, men også en fornyer av genren.
Og han lar aldri anti-helten bli parodisk.
Så hvorfor ikke er glitrende sekser? Fordi opphavsmannen lar sin
advokat i Tønsberg gjenta visse punchline-grep. Litt for ofte "avholder
han seg fra en sarkastisk kommentar. Enda oftere avslutter hunden Hulda
avsnittet med knurr og andre "kommentarer". Jeg blir smålei
bikkja innimellom.
Ikke ulik Henning Mankells måte, sier noen. Større ros er
det neppe mulig å gi. Anbefales.
Odd Erik Hagen
RANA
BLAD
Årets beste
bøker
Litteraturanmelder Stein-Arve Myrbakk har tatt for seg året som
gikk. Her er hans fem norske favoritter i 2005.
Med "Din eneste
venn" hevder Jan Mehlum seg i konkurransen med hvem som helst om
årets beste norske kriminalroman. Romanen har ei god og spennende
historie, en krimhelt som holder en viss stil, som kanskje ikke er så
ulik mange av sine innen- og utanlandske kolleger innen krimsjangeren,
men Svend Foyn er i alle fall ikke mindre sjarmerende. Mehlum lar ham
endatil få en kvinnelig hjelper. Forfatteren er språklig meget
dyktig, dialogene er levende, og det er en fint stigende spenningskurve.
"Din eneste venn" har det meste av det en kan ønske seg
av ei god spenningsbok. Dessuten har Mehlum et kritisk øye til
politi og rettsvesen, som anklages for ikke å være grundig
nok i behandling av kriminalsaker, og når ulykka først har
skjedd og den lille mann sitter i klemma og er uskyldig dømt, er
det liten vilje til å rette opp skaden. Det er nok mye aktualitet
i Mehlums beretning.
SOLABLADET
Bok nummer syv om
Tønsberg-advokaten Svend Foyn er en velkomponert og aktuell krim
med god driv og et engasjerende persongalleri.
Når flere unge kvinner i Vestfold blir borte, blir en tidligere
drapsdømt einstøing automatisk offer for lokalsamfunnets
frykt og fordommer. Er den hørselshemmede Reidar Larsen en psykopatisk
voldtektsmann og morder, eller er han bare en stakkar som mot alle odds
forsøker å skape seg et liv på samfunnets ytterkant?
Den døve journalisten Mirjam Lange har lenge jobbet med gamle drapssaker,
og hun mener bestemt at Reidar Larsen har vært utsatt for justismord.
Når han på nytt kommer i søkelyset, tar hun kontakt
med Svend Foyn. Foyn lar seg umiddelbart fascinere av den mystiske Mirjam,
men som vakre kvinner flest betyr hun trøbbel for den litt forsofne
helten. Noen har tydelig interesse av at disse sakene får ligge
i fred, og snart er Foyn del av et spill på liv og død.
Mot slutten av boken blir det litt mye «action» for min smak,
men historien henter seg inn igjen i de siste kapitlene, og avsluttes
med eleganse.
«Din eneste venn» er en godbit for oss som liker krim, men
ikke orker de nitide skildringene av vold og tortur som så mange
forfattere henfaller til. Uten å ty til spekulative detaljer, holder
Mehlum oss fanget fra begynnelse til slutt.
Britt Ellingsdalen
STAVANGER
AFTENBLAD
Advokat med stort
hjerte
Bestialske drap med
tråder tilbake til fortiden
Tønsbergadvokaten
Svend Foyn har en egen evne til å rote seg opp i trøbbel.
I "Din eneste venn" blir han kjent med og etter hvert forelsket
i en ung frilansjournalist som stikker nesa si bort i gamle drapssaker.
Noe hun ikke burde ha gjort: Hun blåses i fillebiter i en eksplosjon.
Og Foyn slev virvles inn i disse gamle - og nye - drapssakene som sirkler
rundt drap av unge og lettkledde jenter.
Sosiologen Jan Mehlum skriver engasjerende krim. Og det er tydelig at
han i årets roman har latt seg inspirere av reelle saker fra våre
relativt nære norske krimhistorie. Både forfatter og etterforsker
synes drevet av en "rett skal være rett"-tankegang. Og
ånden til utstøtte og uskyldige drapsdømte presoner
som Fritz Moen og Per liland hviler tungt over "Din eneste venn."
Men Mehlum koker naturligvis sammen en skikkelig spenningshistorie, hvor
trådene glir i de mest uventede retninger, og hvor det topper seg
mot slutten. Romanens lille minus: Noen litt for jabbete partier. Dessuten
er det lite trolig at Foyns politikompis ville lekket så mye informasjon
til ham som han faktisk gjør.
Kjetil Wold
TØNSBERGS
BLAD
Styrket vennskap
TØNSBERG: Går mannen tom? Jeg fryktet for et par år
siden at Jan Mehlum hadde tørrskrevet Svend Foyn-konseptet sitt.
I disse dager viser Mehlum at så ikke er tilfellet. Med den sjuende
romanen om tønsbergadvokaten Svend Foyn der tittelen er "Din
eneste venn", blir så vel skildringen av Svend Foyn som utviklingen
av selve plottet rikere enn i de siste romanene.
Forklaringen kan være flersidig: ikke minst at virkeligheten gang
på gang tilbyr kriminalforfattere stoff til bearbeiding og inspirasjon.
Vi har eksempelvis den tragiske Moen-saken fra Trondheim friskt i minne.
Dessuten har Jan Mehlum åpenbart fått et så nært
og tett forhold til sin skarpskodde, men ukonvensjonelle etterforskende
advokat, med større sans for tilhold på Grandhjørnet
enn på sitt kontor, at han kan gi et stadig fyldigere portrett av
hovedpersonen.
Forelsker seg
Denne gangen er det flere hendelser av skakende karakter som gjør
livet vanskelig for Foyn. Ikke minst fordi en av dem involverer ham på
det mest intime vis.
Han blir kjent med den døve frilansjournalisten Mirjam Lange som
er opptatt av å grave i en gammel draps- og voldtektssak der den
dømte er sluppet fri, etter over tjue års soning, og nå
trekkes inn i voldtekts- og forsvinningssaker i Oslo, Horten og Åsgårdstrand.
Svend Foyn forelsker seg i oslokvinnen, innleder et forhold som dramatisk
får de verste konsekvenser for dem begge og for hennes mindreårige
datter. Intrigen er stramt bygd opp, godt tildekt og levende skildret.
Her spinnes det både på forhåndsdømming, medieskapt
hysteri og realistisk aktualitet. For Svend Foyns del blir den personlige
involvering og hans engasjement problematisk og konfliktskapende. Gravingen
i det som synes å være et justismord, avdekker skjulte mønster
som dels omslutter Mirjam Lange, den utstøtte, hørselssvekkede
og såkalte trusemorderen Reidar Andersen i Horten, og Svend Foyn
selv.
Realistisk handling
I "Din eneste venn" har forfatteren maktet å utvikle et
realistisk plott med overraskende vendinger underveis, og blitt enda mer
skarpskodd i sine ironiske replikker og samfunnskritiske kommentarer-
Alt lagt i munnen på advokaten fra torgområdet i Tønsberg.
Et høydepunkt er intermessoet der Foyn samtaler med sin pensjonerte
og langt fra tørre advokatkollega, overrettssakfører Christian
Salvesen d.y. Dialogperler som viser Jan Mehlums elegante karakteriseringskunst.
Forfatteren har gjentatte ganger vist til Gunnar Staalesen som et mønster
og forbilde. Med sin sjuende Svend Foyn-roman er han blitt Staalesens
likemann.
Finn Stenstad
Brev til en dikter
- Kjære Jan Mehlum
Hver gang jeg beveger meg gjennom Tønsberg sentrum og passerer
en bestemt kafé, trekkes tankene i retning av Svend Foyn, den litt
loslitte advokaten med teft for kriminalsaker.
Jeg innbiller meg
at Foyn frekventerer denne kafeen hvor avgjørende opplysninger
kan plukkes opp. Det betyr at dine fem romaner om denne høyst levende
og oppegående litterære skikkelsen som du har plassert i vårt
eget bymiljø, har gjort noe med meg - fiksjonen har blitt en del
av virkeligheten. Dette er kanskje en av de viktigste elementene for at
litteratur skal leve - også kriminallitteratur - den må ta
tak i oss.
Slik har det vært for meg og møtet med de fem romanen dine.
Det startet med "Gylne tider" i 1997, så fulgte på
rekke og rad "Kalde hender" året etter, "Det annet
kinn" i 1999, "En rettferdig dom" i 2000, "En nødvendig
død" i 2002 , "Den siste dansen" i 2003, og i disse
dager den sjuende i rekken, "Din eneste venn." Gjennom bøkene
har Tønsberg og omegn blitt satt behørig på kartet,
og du har fått plass i ypperste divisjon i norsk kriminallitteratur.
Ser man på boklista di, er begrepet 'litterær raptus' lett
å gripe til. Hva satte i gang en så kreativ og vellykket skriveprosess?
Kriminallitteratur
er kanskje den mest leste og mest solgte litterære sjanger i Norge
nå. Romanserien om Svend Foyn har jo mange litterære søstre
og brødre. I hvilken grad har du hentet inspirasjon ute og hjemme
i ditt eget arbeid?
Å legge sine romaner og sin helt direkte inn i lokalmiljøet
er en utfordring. Som jeg nevnte, trekkes jeg konkret mot en spesiell
kafé i byen. Jeg har ellers forsøkt å følge
noen av rutene til Foyn, sett litt i telefonkatalogen for å finne
navnelikheter, tittet på gatekart. Det man spør seg om, er
hvor bevisst du er når det gjelder miljøtegningens troverdighet
og forhold til virkeligheten. Og hvordan dette med gjenkjennelighet har
sine sider - for eksempel at mennesker føler at de har blitt modeller
i romanene.
Svend Foyn-bøkene
er en vaskekte serieroman. Så vidt jeg vet, kommer du i løpet
av høsten med enda en ny roman om ham. Det jeg, og sikkert andre,
lurer på, er hvordan forfatteren finner inspirasjon til stadig påfyll
i serien? Er det slik at hendelser rundt oss stadig vekk kan transformers
til kriminalromaner i ditt konsept, eller er det tale om en betydelig
grad av litterær kreativitet som forklarer dette? Jeg tror mange
med meg både ser fram til en ny roman om Svend Foyn og til noen
svar på det jeg har kommet inn på i brevet.
Vennlig hilsen
Finn Stenstad
Kjære Finn Stenstad!
Som så mange andre av min generasjon ble møtet med det svenske
forfatterparet Sjöwall & Wahlöö's krimhistorier fra
det svenske folkhemmet skjellsettende for min interesse for sjangeren.
Men lenge før
det hadde jeg som guttunge slukt amerikansk kiosklitteratur av forfattere
som etter hvert skulle komme til å bli stuerene. For en gang var
også Raymond Chandler bare en av mange produsenter av litterær
massekultur. I dag vet vi bedre. Men det var før. I dag leser jeg
lite krim, men gjør unntak for enkelte av mine norske kolleger,
samt noen samtidsforfattere. Ingen nevnt, ingen glemt. Men Staalesen må
jeg lese. Varg Veum, Phillip Marlowes norske slektning, blir som en gammel
venn for oss som har lest krim en stund.
Like mye nytte og inspirasjon har jeg nok hatt fra min faglige bakgrunn
som sosiolog. For evne og vilje til å gå bak kulissene, under
overflaten, bak pene ord er nødvendig for den som leter etter virkeligheten.
For lite er som det ser ut til, ikke bare i advokat Svend Foyns univers.
Det er noe underlig
med denne krimlitteraturen. Det skrives og leses mye av det. Urimelig
mye, vil noen med en viss rett kunne hevde. Kanskje handler det om noe
så enkelt som at krim på et vis representerer den episke fortelling;
historier med en begynnelse og en slutt. Eller kanskje dreier det seg
om krimfortellingens funksjoner; å gjenskape en slags rettferdighet,
å skape orden i kaos og forutsigbarhet i det uforutsigbare, å
få vite noe om hvordan ting egentlig henger sammen.
Vi som skriver liker å se på bøkene våre som
prosjekter; ideer som skal realiseres gjennom fortellingen. Og prosjektet
Svend Foyn har en slik bærende idé. Ikke spesielt original
eller særegen, men likevel en gjennomtenkt. Det er ikke tilfeldig
at historiene starter i småbyen Tønsberg. Ikke fordi de handler
om denne byen, men fordi Tønsberg er en metafor, et bilde på
det moderne Norge der småbyen er en sentral, velkjent og realistisk
arena. I dette landet har vi ingen metropoler, bare små steder og
byer. Og det er der vi lever våre liv.
Heller ikke fortellerstemmens
navn er noen tilfeldighet. Men jeg vil overlate tolkningen til leseren.
At mannen har en hund, at han stammer, kjører en veteranjaguar,
at han er litt slitt i kantene, alt dette er selvfølgelig klisjeer.
Men krimfortellingen utgjøres langt på vei av klisjeer. Utfordringen
er å stable disse sammen på en slik måte at de gir mening
til historien.
Men det mest sentrale poenget i fortellingene om advokat Svend Foyn er
nok den erkjennelse at vi alle beveger oss på kanten av et stup
vi verken ser eller kjenner til, et terreng der hva som helst kan skje,
uten at vi selv kan kontrollere det. For nettopp dette er modernitetens
drepende dilemma; vi tror vi kontroller det hele, men i neste øyeblikk
er katastrofen der. Et øyeblikks uoppmerksomhet, brå aggresjon
eller ustyrlig begjær, en tilfeldig begivenhet, å være
på feil sted til feil tid. Brått kan vår trygge tilværelse
forandres til et kaos der rett er galt og opp er ned, der hvem som helst
kan gjøre nesten hva som helst. Historien er full av eksempler.
For de kriminelle, forbryterne, de vi bare har hørt om, de er i
virkeligheten skremmende lik oss andre. På et tidspunkt tok de kanskje
noen feil valg, beslutninger som den gangen virket rimelige, eller det
ble bare sånn. Kanskje hadde de uflaks. For den tynne, usynlige
linjen som skiller dem og oss er en fiksjon, en nødvendig mental
grense mellom det normale og trygge og det farlige der ute et sted. En
slik forståelse gjør oss tryggere. Men den er falsk.
Det hender at jeg
bruker modeller fra nærmiljøet. Men vi som er i fiksjonsbransjen
kan fikse på virkeligheten. Så vi klipper og limer på
steder, begivenheter og personer slik at de passer vårt formål.
Meg bekjent er det minst to advokater i denne byen som oppfatter seg som
modell for Svend Foyn. De tar feil. Men det gjør ingenting. Uansett
hvor mye vi fantaserer, så er virkeligheten et hakk verre. Eller
bedre. Den har en tendens til å innhente oss, bite oss i nakken
og la oss bli stående undrende igjen. Mer enn én gang har
jeg kunnet lese om saker og ting jeg en gang har kokt sammen i vill fantasi
- etterpå og i en mye verre utgave. Så stoff slipper vi krimforfattere
aldri opp for. Det er bare å se seg rundt. Men helst bak pene kulisser.
Og som kjent er det nok av dem i pene, norske småbyer. For bak blomstene,
plenene og gardinene finnes det alt sammen; begjær og hat, svik
og bedrag. Vi må bare se bedre etter.
Nylig ble den sjuende
boken i Foyn-serien; Din eneste venn, sluppet. Denne gangen har jeg mer
direkte enn noen gang tidligere brukt en realistisk historie som inspirasjon
og bakteppe for plottet, selv om også denne fortellingen er en fiksjon.
Men det kunne vært sant - alt sammen. Og mye er virkelig sannhet.
Skillet mellom fiksjon og fakta forblir min hemmelighet. Forhåpentligvis
er det en spennende historie. For når alt kommer til alt er det
dette krimsjangeren handler om; å fortelle gode, spennende og medrivende
historier som stimulerer leselysten og trangen til å vite hvordan
ting henger sammen. For det gjør de vel?
Vennlig hilsen
Jan Mehlum
VG
KVINNER BETYR TRØBBEL
Terningkast
3
Det slår ikke
feil. Kvinner betyr trøbbel for Svend Foyn, Jan Mehlums trivelige,
om enn noe loslitte krimhelt.
Denne gang oppsøkes
han av en flott journalistdame som ønsker hjelp med en gammel drapssak.
Hun mener feil manne ble dømt, og antyder snusk i rettsapparatet.
Foyn kjenner saken, og siden damen er særs kjekk, blir han trukket
inn med hud og hår, bokstavelig talt. Konsekvensene blir alvorlige
både for Foyn selv og hans familie. En mulig svakhet er at
leseren uavbrutt følger Foyn: persongalleriet forblir en smule
anonymt, omtalt i tredje person. Og Mehlum tar aldri snarveier; her er
etterforskningens mest detaljerte tråkigheter tatt med. Realistisk?
Sikkert. Kjedelig? Dessverre ja. I det hele tatt kunne Mehlum med fordel
ha beskåret denne boken kraftig og derved gitt den mer driv.
Vel: Mehlum trekker
alltid inn en rekke interessante samfunnsproblemer i sine krimmer
så også her. Så leseverdig er det, men heller ikke mer.
Jon H. Rydne
ØSTLANDSPOSTEN
Spenningsmettet thriller
Nå er den endelig
her, Jan Mehlums nye kriminalroman, den sjuende i rekke om advokat Svend
Foyn, en spenningsmettet thriller hvor en liten del av den intense dramatikken
finner sted på Mølen.
Så holdt han
altså løftet han avga i slutten av mars i fjor, Jan Mehlum.
Han var da på Mølen-besøk med ØP på slep
for å finne en egnet hytte hvor han kunne la "dramatiske saker
skje" i sin neste kriminalroman. Nøyaktig hvilken rolle hendelsene
på Mølen skulle spille, hadde han da ikke helt klart for
seg, betrodde han oss. Vi kan nå røpe at hytta på Mølen
brenner, menneskeliv går tapt i brannen, og hendelsen er viktig
i oppbyggingen i den spennende kriminalhistorien som Mehlum skulle hatt
klar for utgivelse i våres, men som først i disse dager er
på plass i bokhandlerhyllene.
Turen på Mølen var bare et lite ledd i kjeden av research
som ligger bak historiene om den litt loslitte Tønsberg-advokaten
Svend Foyn. For Mehlum legger sine historier til virkelige steder, gjerne
i Vestfold, og da gjelder det at detaljene blir riktige.
"Din eneste venn" er selvsagt ren fiksjon, men likevel med snev
av rot i virkeligheten. Denne gang er det tre nesten 25 år gamle
drap som er opptakten til historien. En hørselshemmet mann ble
mistenkt for drapene og senere dømt på indisier. En kvinnelig
frilansjournalist interesserer seg for saken, og reiser spørsmålet
om mannen ble uskyldig dømt. Hun kommer selvsagt i kontakt med
Foyn, og så begynner ting å skje.
Nye drap og dramatiske hendelser følger på rad og rekke,
og den tidligere trippeldrapsdømte mannen kommer i søkelyset
igjen. Spørsmålet er imidlertid om noen annen kan stå
bak ugjerningene, og om fabrikkerte bevis og "grums" i politi
og rettsapparat har ført til at en uskyldig har sonet i årevis.
Tematisk har Mehlum latt seg inspirere av virkeligheten, og særlig
historien til drapsdømte og senere frikjente Fritz Moen, uten at
boken på noen måte kan sies å være bygget på
Moens historie.
Jan Mehlum er sosiolog og førsteamanuensis ved Høgskolen
i Vestfold. Sosiologen kommer tydelig fram også i krimforfatteren.
Det merkes både i temavalg og i den smule samfunnskritikk som alltid
er å finne i Mehlums historier. Også filmentusiasten Mehlum
legger igjen en del av seg selv i Svend Foyn og i persongalleriet for
øvrig.
Men først og fremst er Mehlum er drivende god forteller med en
penn som vekker leselysten hos selv skoletrøtte lesevegrere, og
med en stor skare faste lesere som gleder seg til hver gang en ny bok
er i komminga. Svend Foyn har for lengst funnet sin form. Antiheltens
usvikelige evne til å rote seg opp i vanskeligheter, og hans like
usvikelige evne til å oppklare sakene, virker forbausende troverdig
i mehlumsk tapning. I den nye boken skjer ting som vanlig i høyt
tempo. Når du skal lese boken, så sørg for å
ha god tid. For "Din eneste venn" er en bok du vil få
store problemer med å legge fra deg før den er lest til ende.
Svend Einar Hansen
|